• Tartalom

99/2025. (V. 14.) Korm. rendelet

99/2025. (V. 14.) Korm. rendelet

a hitelgondozók ügyvezető szervének és az ügyvezető szerv tagjainak a hitelgondozási tevékenység végzéséhez szükséges ismeretekre és tapasztalatra vonatkozó szabályokról

2025.05.16.

[1] A Kormány célja, hogy a hitelfelvevők számára megfelelő védelmet biztosítson.

[2] A hitelfelvevők védelme, valamint a hitelezéssel szembeni bizalom erősítése érdekében a szabályozás a hitelgondozói tevékenység megkezdésének és folytatásának újragondolásával a nemteljesítő hitelek hitelgondozói számára fogalmaz meg követelményeket. A szabályozás – mely a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló törvényben meghatározott hitel és pénzkölcsön nyújtására vagy követelésvásárlásra már engedéllyel rendelkező hitelintézetre, pénzügyi vállalkozásra nem terjed ki – előírja, hogy a hitelgondozó vezetésének tagjai önállóan és testületként is megfelelő ismeretekkel és tapasztalattal rendelkezzenek ahhoz, hogy a hitelgondozó az elvégzendő tevékenységnek megfelelően, hozzáértő és felelősségteljes módon folytassa üzleti tevékenységét.

[3] Az új feltétel és értékelési szempontrendszer biztosítja, hogy a hitelgondozó irányító és felügyeleti jogkört ellátó vezető testületeiben megfelelő tudással és tapasztalattal rendelkező szakemberek hozzáértő és felelős módon irányíthassák és felügyeljék a hitelgondozási tevékenységet, magas szintű védelmet nyújtva a mindenkori hitelfelvevők számára.

[4] A Kormány a nemteljesítő hitelmegállapodások hitelgondozóiról és a nemteljesítő hitelmegállapodások felvásárlóiról szóló 2025. évi XII. törvény 34. § b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § E rendelet alkalmazásában testületi tag az ügyvezető szerv tagja.

2. § (1) Az ügyvezető szerv, valamint az ügyvezető szerv egyes tagjainak a hitelgondozási tevékenység irányítására és felügyelésére való alkalmasságát a hitelgondozó köteles értékelni.

(2) A hitelgondozó az (1) bekezdés szerinti értékelést

a) a hitelgondozó működésének megkezdését megelőzően, a hitelgondozói tevékenység végzésére vonatkozó felügyeleti engedély iránti kérelem benyújtásakor,

b) az ügyvezető szerv új vagy meglévő tagjának megválasztásakor, kinevezésekor, valamint a tag mandátumának meghosszabbításakor,

c) az ügyvezető szerv tagja feladatainak jelentős módosulásakor, valamint

d) minden olyan egyéb esetben, amikor a hitelgondozó által alkalmazott üzleti modell, a vonatkozó jogszabályi, személyi, tárgyi vagy technikai feltételek módosulásában újraértékelést indokló körülmény merül fel,

végzi el.

(3) Az értékelést az ügyvezető szerv tagjának kinevezését (megválasztását) megelőzően kell elvégezni.

(4) A (3) bekezdésben foglaltaktól eltérően a hitelgondozó az értékelést az ügyvezető szerv tagjának kinevezését (megválasztását) követően pótlólag is elvégezheti, amennyiben a tag kinevezéséről (megválasztásáról) a hitelgondozó legfőbb szerve az ügyvezető szerv javaslata hiányában önállóan döntött, és a tag kinevezése (megválasztása) vagy az ügyvezető szerv összetételében bekövetkező változás előtti értékelés a hitelgondozó megfelelő működését akadályozná.

3. § (1) A hitelgondozó az ügyvezető szerv és az ügyvezető szerv tagjai alkalmasságának értékelésére, újraértékelésére, az értékelési szempontokra, az értékelés folyamatára, kapcsolódó eljárásokra, döntési és ellenőrzési jogkörökre, felelősökre és határidőkre is kiterjedő belső szabályzatot fogad el.

(2) A hitelgondozó az értékelési szempontok kialakítása során az arányosság elvének érvényre juttatása érdekében figyelembe veszi többek között

a) a hitelgondozó méretét, szervezeti felépítését,

b) a hitelgondozó jogi formáját, ideértve, hogy a hitelgondozó tagja-e és milyen mértékben pénzügyi csoportnak,

c) a hitelgondozó által kezelt követelésállomány értékét, a hitelgondozási megállapodások számát,

d) a hitelgondozó működési módját, üzleti modelljét és stratégiáját,

e) a hitelgondozó földrajzi jelenlétét, a határon átnyúló tevékenység mértékét,

f) a hitelgondozó üzleti tevékenységének jellegét, összetettségét,

g) a kiszervezési, kiszervezésnek nem minősülő egyéb szolgáltatásnyújtási megállapodások körét és tartalmuk összetettségét,

h) a hitelgondozó pénzmosási és terrorizmusfinanszírozási kockázatait.

(3) A hitelgondozó az ügyvezető szerv ismereteinek és tapasztalatának értékelése során külön értékeli az irányítási jogkörrel rendelkező és a felügyeleti jogkörrel rendelkező ügyvezető szervet, hogy az egyes szervek tagjai külön-külön és együttesen rendelkeznek-e az adott szerv feladatainak ellátásához szükséges ismeretekkel és tapasztalattal.

(4) Az értékelés során az irányítási és felügyeleti jogkörrel rendelkező szervek összetételét külön-külön kell vizsgálni.

(5) Az értékelésnek ki kell terjednie az ügyvezető szerv testületi tagjaira külön-külön, továbbá az egyes szerveket alkotó testületi tagok együttes (kollektív) ismereteinek és tapasztalatának vizsgálatára.

4. § Ha az értékelés során megállapításra kerül, hogy az ügyvezető szerv nem rendelkezik megfelelő ismeretekkel és tapasztalattal a hitelgondozási tevékenység irányításához, illetve a tevékenység felügyeletéhez, akkor a hitelgondozó a hiányosságok megállapítását követő 6 hónapon belül megteszi a szükséges intézkedéseket, ennek keretében dönt

a) képzés előírásáról,

b) az ügyvezető szerven belül a felelősségi körök átalakításáról,

c) az ügyvezető szerven belül más testületi tag cseréjéről,

d) az új tag(ok) ügyvezető szervhez történő kinevezéséről vagy

e) az ügyvezető szerv tagja kinevezésének visszavonásáról.

5. § (1) A hitelgondozó belső szabályzatában foglaltaknak megfelelően írásban rögzíti

a) az ügyvezető szerv tagjának ismereteiről és tapasztalatáról szóló értékelés megállapításait, az értékelés eredményét,

b) az értékelt tag tisztségének, feladatainak, a tisztség hitelgondozón belüli szerepének leírását,

c) az ügyvezető szerv egészének kollektív ismereteire, tapasztalatára és tudására vonatkozó értékelés megállapításait, az értékelés eredményét,

d) az értékelés során megállapított hiányosságok megszüntetésére szolgáló intézkedéseket, ideértve a szükséges képzések elvégzésének előírását,

e) a hiányosságok megszüntetésére előírt intézkedések teljesítésének határidejét.

(2) A hitelgondozó haladéktalanul tájékoztatja a pénzügyi közvetítőrendszer felügyeletével kapcsolatos feladatkörében eljáró Magyar Nemzeti Bankot az ügyvezető szerv bármelyik tagjával vagy az ügyvezető szerv kollektív ismereteivel és tudásával kapcsolatosan feltárt jelentős hiányosságokról, a hiányosságok megszüntetése érdekében végrehajtott, illetve a – határidő tűzése mellett – végrehajtani tervezett intézkedésekről.

6. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 2. napon lép hatályba.

7. § Ez a rendelet a hitelgondozókról és a hitelfelvásárlókról, valamint a 2008/48/EK és a 2014/17/EU irányelv módosításáról szóló, 2021. november 24-i (EU) 2021/2167 európai parlamenti és tanácsi irányelv rendelkezéseinek való megfelelést szolgálja.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére