• Tartalom

7/2023. (I. 31.) BVOP utasítás

7/2023. (I. 31.) BVOP utasítás

a büntetés-végrehajtási szervezet lakás- és ingatlangazdálkodásáról

2023.02.02.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontja alapján – figyelemmel a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvényre, az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. törvényre, az állami vagyonnal való gazdálkodásról szóló 254/2007. (X. 4.) Korm. rendeletre, a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvényre és a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény végrehajtásáról szóló 75/2013. (XII. 18.) BM rendeletre – a következő utasítást adom ki:

I. FEJEZET

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. Az utasítás személyi hatálya kiterjed a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága (a továbbiakban: BVOP), a büntetés-végrehajtási intézetek és büntetés-végrehajtási intézmények (a továbbiakban: szervezeti egység) személyi állományára, valamint az elhunyt személyi állomány tag özvegyére, élettársára vagy gyermekére, amennyiben a bérleti jogviszonyuk jogfolytonos. Az utasítás XIII. fejezete a fogvatartottak kötelező foglalkoztatására létrehozott gazdasági társaságok (a továbbiakban: gazdasági társaságok) munkavállalóira terjed ki. Az utasítás végrehajtása során a BVOP, valamint a szervezeti egység közreműködőjeként a Büntetés-végrehajtás Gazdasági Ellátó Intézete (a továbbiakban: BV GEI) részt vesz a feladatok ellátásában.

2. Az utasítás tárgyi hatálya kiterjed a BVOP vagyonkezelésében és a BV GEI használatában lévő ingatlanok (a továbbiakban: BVOP vagyonkezelésű ingatlan), az egyes önkormányzatok tulajdonában álló, BVOP vagy szervezeti egység bérlőkijelölési jogával biztosított ingatlanok (a továbbiakban: önkormányzati lakás) kezelésére, hasznosítására és nyilvántartására, valamint a magánszemélyektől vagy jogi személyektől bérelt, szolgálati lakásként albérletbe vagy használatba adott ingatlanokra (a továbbiakban: magánszemélytől bérelt ingatlan).

3. A BVOP vagyonkezelésű ingatlanokra a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény, az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. törvény és az állami vagyonnal való gazdálkodásról szóló 254/2007. (X. 4.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) szabályai vonatkoznak, továbbá az eljárásra vonatkozó szabályokat a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Lakástörvény), valamint a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény végrehajtásáról szóló 75/2013. (XII. 18.) BM rendelet (a továbbiakban: Rendelet) tartalmazza. Az önkormányzati lakásokra vonatkozóan a Lakástörvény, a Rendelet, valamint a vonatkozó önkormányzatok rendeleteinek szabályai az irányadóak. A magánszemélytől bérelt ingatlanokra a Lakástörvény, valamint a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény szabályai az irányadók.

4. A BVOP vagyonkezelésű ingatlanokkal és az önkormányzati lakásokkal kapcsolatos feladatokat, adatszolgáltatási kötelezettségeket a BVOP és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (a továbbiakban: MNV Zrt.) között létrejött mindenkor hatályos vagyonkezelési szerződés (a továbbiakban: Vagyonkezelési Szerződés), valamint a Vagyonkezelési Szerződés alapján a BVOP és a szervezeti egység között létrejött ingatlanhasznosítási megállapodás szerint kell ellátni.

II. FEJEZET

A BVOP VAGYONKEZELÉSŰ INGATLANOK ÉS ÖNKORMÁNYZATI LAKÁSOK KIUTALÁSÁNAK RENDJE A BVOP SZEMÉLYI ÁLLOMÁNYA ÉS A BUDAPESTI SZÉKHELYŰ SZERVEZETI ELEMEK SZEMÉLYI ÁLLOMÁNYA RÉSZÉRE

1. A kérelem benyújtása

5. A BVOP vagyonkezelésű ingatlanok (lakás és/vagy garázs) vagy önkormányzati tulajdonú lakások bérbeadása iránti kérelmet a Rendelet 1. melléklete szerinti formanyomtatványon, a BVOP személyi állományának a közvetlen szolgálati elöljáró részletes írásbeli javaslatával ellátva a BVOP Humán Szolgálatára (a továbbiakban: Humán Szolgálat), a budapesti székhelyű szervezeti egységek személyi állományának a szakterületi vezető részletes (a 7. pontban foglaltakat is figyelembe vevő) írásbeli javaslatával ellátva az adott szervezeti egység személyügyi szakterületének kell benyújtani.

6. A Humán Szolgálat vagy a szervezeti egységek személyügyi szakterülete a beadott kérelmeket nyilvántartásba veszi, mely tényről a kérelmezőket 5 munkanapon belül értesíti. A hiányosan vagy helytelenül kitöltött igénylőlapot legkésőbb 15 napon belül hiánypótlásra visszaküldi az igénylőnek.

7. Ha az igénylő kérelmében a maga vagy a vele együttlakók személyi körülményeire, egészségi állapotára, továbbá a meglévő lakása állapotára – így különösen annak egészségre ártalmasságára, lakhatást gátló vagy kizáró műszaki állapotára –, valamint olyan egyéb tényre és körülményre hivatkozik, amelyeket az elbírálásánál kér figyelembe venni, azt a dokumentáltan igazolt mértékig lehet értékelni és elfogadni. Amennyiben a hivatkozott körülmény vonatkozásában az igénylő a körülmény fennállását alátámasztó dokumentumot nem nyújt be, úgy a Humán Szolgálat vagy az adott szervezeti egység személyügyi szakterülete az igénylés beérkezésétől számított 15 napon belül írásban hívja fel a kérelmezőt a megfelelő igazolás becsatolására. A felhívás azt is tartalmazza, hogy az igazolás elmulasztása esetén a hivatkozott tény, körülmény nem vehető figyelembe.

2. Az ingatlan megtekintése

8. Ingatlan megüresedését követő 15 napon belül az ingatlan főbb műszaki paramétereiről (ingatlan címe, mérete, szobaszáma, komfortfokozata, fűtési módja és felszereltsége), a várható költségekről a BV GEI tájékoztatja a Humán Szolgálatot, aki a tájékoztatás alapján írásban értesíti a nyilvántartásba vett, a BVOP személyi állományába tartozó kérelmezőket, a budapesti székhelyű szervezeti egységek személyi állományába tartozó kérelmezők esetében azok munkáltatóját az ingatlan megüresedéséről, megtekintésének lehetőségéről. A budapesti székhelyű szervezeti egységek személyi állományába tartozó kérelmezők munkáltatója intézkedik a bérlési lehetőség meghirdetéséről.

9. Az üres ingatlanok megtekintését a Humán Szolgálat a BV GEI-vel együtt szervezi és intézi. Az ezzel kapcsolatos feladatok megosztásáról írásban megállapodhatnak.

10. A megtekintést követően a kérelmezők az 1. melléklet szerinti formanyomtatványon nyilatkoznak arról, hogy a meghirdetett ingatlanra vonatkozóan az igényt fenntartják-e, illetve hogy a kérelem beadása óta nem merült-e fel a Rendelet 4. § (4) bekezdésében felsorolt kizáró körülmény. A megtekintés nem feltétele az ingatlan kiutalhatóságának. A nyilatkozatot a BVOP személyi állományába tartozó igénylő a megtekintési időpontot követő 3 munkanapon belül köteles eljuttatni a Humán Szolgálatra. A budapesti székhelyű szervezeti egységek személyi állományába tartozó igénylő a nyilatkozatot az adott szervezeti egység személyügyi szakterületének köteles benyújtani a megtekintési időpontot követő 3 munkanapon belül. A benyújtott nyilatkozatokat a munkáltató 3 munkanapon belül megküldi a Humán Szolgálat részére. A nyilatkozat határidőn belüli benyújtásának elmulasztása az ingatlanra vonatkozó igényről való lemondásnak minősül.

3. A szociális bizottság döntése

11. A budapesti székhelyű szervezeti egységek személyi állománya által bérelt, de üressé vált lakás újbóli felajánlása első körben azon szervezeti egység részére történik, amely szervezeti egység személyi állományába tartozott a bérlő. Amennyiben ezen intézetből nem jelentkezik igénylő, a Humán Szolgálat második körben a többi budapesti székhelyű szervezeti egységet és a BV GEI-t is tájékoztatja, amelyek a 8–10. pontban foglaltak szerint járnak el. A második körben keletkezett bérleti jogviszony megszűnését követően azonban a lakást ismét az első körben érintett szervezeti egység részére kell felajánlani. Az ezzel kapcsolatos nyilvántartásokat a Humán Szolgálat vezeti.

A benyújtott nyilatkozatokat a munkáltató a helyi szociális bizottság javaslata alapján, rangsorolva, indokolással ellátva terjeszti fel a Humán Szolgálat részére. A BVOP személyi állományától beérkezett nyilatkozatok összesítését követően a Humán Szolgálat legfeljebb 15 napon belül szociális bizottsági ülést köteles összehívni az ingatlan kiutalására.

12. A szociális bizottság döntésének ismertetésével a Humán Szolgálat vezetője, a BV GEI dolgozó tekintetében a BV GEI vezetője a döntés kézhezvételétől számított 5 munkanapon belül javaslatot készít az ingatlan kiutalására az országos parancsnok részére.

13. Az országos parancsnok jóváhagyását követően a Humán Szolgálat vezetője tájékoztatja

a) a BVOP személyi állományába tartozó kérelmezőket vagy a szervezeti egységeket a döntés eredményéről,

b) a BV GEI vezetőjét a kiutalásról, aki intézkedik a bérleti szerződés megkötéséről, vagy tájékoztatja az önkormányzatot a bérlőjelölt személyéről és a lakásbérleti szerződés megkötésének feltételeiről.

14. A lakás átadására a kijelölt bérlő részére a BV GEI intézkedik jegyzőkönyv felvételével, a lakás állapotát rögzítő fotók készítésével.

15. A megüresedett ingatlanra eredménytelenül pályázók, illetve az ingatlanra nem pályázó(k) kérelmét a Humán Szolgálat és a szervezeti egység személyügyi szakterülete csak az érintett kérelmére törölheti a nyilvántartásból.

III. FEJEZET

A NEM BUDAPESTI BVOP VAGYONKEZELÉSŰ INGATLANOK ÉS ÖNKORMÁNYZATI LAKÁSOK KIUTALÁSÁNAK RENDJE A SZERVEZETI EGYSÉG SZEMÉLYI ÁLLOMÁNYA RÉSZÉRE

4. A kérelem benyújtása

16. Az ingatlanok bérbeadása iránti kérelmet a Rendelet 1. melléklete szerinti formanyomtatványon a szakterületi vezető részletes írásbeli javaslatával ellátva a szervezeti egység személyügyi szakterülete részére kell benyújtani.

17. A személyügyi szakterület a beadott kérelmet nyilvántartásba veszi, mely tényről a kérelmezőt 5 munkanapon belül értesíti. A hiányosan vagy helytelenül kitöltött igénylőlapot legkésőbb 15 napon belül hiánypótlásra visszaküldi az igénylőnek.

18. Ha a lakásigénylő kérelmében a maga vagy a vele együttlakók személyi körülményeire, egészségi állapotára, továbbá a meglévő lakása állapotára – így különösen annak egészségre ártalmasságára, lakhatást gátló vagy kizáró műszaki állapotára –, valamint olyan egyéb tényre és körülményre hivatkozik, amelyeket az elbírálásánál kér figyelembe venni, azt a dokumentáltan igazolt mértékig lehet értékelni és elfogadni. Amennyiben a hivatkozott körülmény vonatkozásában az igénylő a körülmény fennállását alátámasztó dokumentumot nem nyújt be, úgy az adott szervezeti egység személyügyi szakterülete az igénylés beérkezésétől számított 15 napon belül írásban hívja fel a kérelmezőt a megfelelő igazolás becsatolására. A felhívás azt is tartalmazza, hogy az igazolás elmulasztása esetén a hivatkozott tény, körülmény nem vehető figyelembe.

5. Az ingatlan megtekintése

19. Ingatlan megüresedését követő 15 napon belül az ingatlan főbb műszaki paramétereiről (lakás címe, mérete, szobaszáma, komfortfokozata, fűtési módja, felszereltsége), a várható költségekről az adott szervezeti egység illetékes ügyintézője tájékoztatja a személyügyi szakterületet, aki a tájékoztatás alapján írásban értesíti a nyilvántartásba vett kérelmezőket az ingatlan megüresedéséről, megtekintésének lehetőségéről.

20. A megtekintést követően a kérelmező az 1. melléklet szerinti formanyomtatványon nyilatkozik arról, hogy a meghirdetett ingatlanra vonatkozóan az igényét fenntartja-e, illetve hogy a kérelem beadása óta nem merült-e fel a Rendelet 4. § (4) bekezdésében felsorolt kizáró körülmény. A megtekintés nem feltétele az ingatlan kiutalhatóságának. A nyilatkozatot az igénylő köteles a megtekintési időpontot követő 3 munkanapon belül eljuttatni a személyügyi szakterületre. A nyilatkozat határidőn belüli benyújtásának elmulasztása az ingatlanra vonatkozó igényről való lemondásnak minősül.

6. A szociális bizottság döntése

21. A beérkezett nyilatkozatok összesítését követő legfeljebb 15 napon belül a személyügyi szakterület szociális bizottsági ülést köteles összehívni a lakás kiutalására.

22. A szociális bizottság döntésének ismertetésével a személyügyi szakterület vezetője javaslatot készít az ingatlan kiutalására a munkáltatói jogkört gyakorló vezető részére.

23. A munkáltatói jogkört gyakorló vezető jóváhagyását követően a személyügyi szakterület vezetője tájékoztatja

a) a kérelmezőket a döntés eredményéről,

b) a BV GEI-t, valamint az illetékes ügyintézőt a kiutalásról, aki intézkedik a bérleti szerződés megkötéséről, vagy tájékoztatja az önkormányzatot a bérlőjelölt személyéről és a lakásbérleti szerződés megkötésének feltételeiről.

24. A megüresedett ingatlanra eredménytelenül pályázók, illetve az ingatlanra nem pályázó(k) kérelme a nyilvántartásból csak az érintett kérelmére törölhető.

25. A BVOP vagyonkezelésű és a szervezeti egységek rendelkezése alatt álló ingatlanok teljes körű ügyintézését (szerződések megkötése, módosítása, megszüntetésével kapcsolatos teendők, bérlői panaszok kivizsgálása stb.) és üzemeltetését az adott szervezeti egység látja el.

26. Az adott szervezeti egység köteles a rendelkezése alatt álló ingatlanokkal kapcsolatos bármilyen változást – többek között lakás megüresedése, új bérlő kijelölése, új szerződés megkötése, módosítása stb. – a BV GEI részére jelenteni, valamint a szükséges adatszolgáltatásokat a BV GEI részére megküldeni.

IV. FEJEZET

INGATLAN BÉRBEADÁSA IRÁNTI KÉRELEM VISSZAVONÁSA

27. A nyilvántartásba vett kérelmező az ingatlan bérbeadási kérelmének visszavonását a 2. melléklet szerinti formanyomtatványon köteles bejelenteni a BVOP személyi állományába tartozók esetén a Humán Szolgálat, a szervezeti egység személyi állományába tartozók esetén az adott szervezeti egység személyügyi szakterülete, a BV GEI személyi állományába tartozók esetén a BV GEI igazgatója felé.

V. FEJEZET

A BÉRLETI SZERZŐDÉSEK ELŐKÉSZÍTÉSE

28. A BVOP vagyonkezelésű ingatlanok esetében a bérleti szerződést a BVOP személyi állománya és a budapesti székhelyű szervezeti egységek tekintetében a BV GEI, a nem budapesti székhelyű szervezeti egységek tekintetében pedig az adott szervezeti egység kijelölt ügyintézője készíti elő. Ez alól kivételt képeznek a parancsnoknak/főigazgatónak/igazgatónak bérbe adott szolgálati lakások, amelyek bérleti szerződéseit a BV GEI készíti elő. Az erre vonatkozó szabályokat a 30. pont tartalmazza.

29. A magánszemélytől bérelt ingatlanok esetében az ingatlan tulajdonosával kötött bérleti szerződésen túl szükséges a lakást ténylegesen használó személlyel is albérleti szerződést vagy használati megállapodást kötni. A bérleti szerződéseket és egyéb megállapodásokat a BVOP személyi állománya, a budapesti székhelyű szervezeti egység, valamint a parancsnok/főigazgató/igazgató tekintetében a BV GEI, a nem budapesti székhelyű szervezeti egység személyi állománya tekintetében az adott szervezeti egység kijelölt ügyintézője készíti elő.

30. A parancsnok/főigazgató/igazgató részére bérbeadni tervezett lakásra vonatkozó szerződést a BV GEI készíti elő, és a bérbeadó is a BV GEI, tekintettel arra, hogy a szervezeti egység vezetője nem lehet egy időben bérlő és bérbeadó. A kijelölés a Humán Szolgálatra benyújtott kérelem, az előkészített javaslat – amely tartalmazza a bérbeadni tervezett ingatlan adatait is – és az országos parancsnok döntése alapján történik, melyről a Humán Szolgálat a BV GEI-t értesíti. Kérelmet a szervezeti egység üzemeltetésében lévő, korábban is parancsnok/főigazgató/igazgató számára bérbeadott üres lakásra, ennek híján egyéb üres lakásra lehet benyújtani. Amennyiben a szervezeti egységnél nincs üres lakás, és a kérelmező a Rendelet 4. § (1) bekezdésében foglalt feltételeknek megfelel, illetve a 4. § (4) bekezdésében foglalt kizáró feltételek nem állnak fenn, úgy számára a BV GEI magánszemélytől bérelhet lakást. A magánszemélytől bérelt lakásra a BV GEI kinevezés esetén albérleti szerződést, átrendelés esetén használati megállapodást köt a Rendelet 5. § (1) bekezdés a) pontja szerinti időtartamra. A megkötött szerződés 1-1 példányát a BV GEI további ügyintézésre az illetménygazdálkodási szakterülete, valamint a parancsnok/főigazgató/igazgató által vezetett szervezeti egység részére megküldi (bérből történő levonás, átutalás, bérleti díj kiszámlázása stb.).

31. Az önkormányzati lakások esetében a bérleti szerződést az önkormányzat készíti elő a BVOP személyi állománya és a budapesti székhelyű szervezeti egység tekintetében a BV GEI, a nem budapesti székhelyű szervezeti egység tekintetében pedig az adott szervezeti egység kijelölt ügyintézője által megküldött bérlőkijelölő határozatban foglaltaknak megfelelően. A bérlőkijelölő határozatban szerepeltetni kell a bérlő személyét, a szükséges személyes adatait és a bérbeadás azon feltételeit, amelyekre az önkormányzati rendelet kötelez, valamint a Rendelet lehetőséget ad. Az önkormányzati lakásokra vonatkozó bérleti szerződés megkötése során figyelembe kell venni az adott szervezeti egység és az illetékes önkormányzat között e tárgyban létrejött megállapodások rendelkezéseit is.

32. A BVOP vagyonkezelésében lévő ingatlanokra alkalmazandó bérleti szerződést a 3. melléklet, a szerződés módosítását a 4. melléklet tartalmazza.

33. A lakásbérleti szerződés időtartamát és az elhelyezés vállalását a Rendelet 5. §-ában, valamint a Rendelet 9. §-ában foglaltak szabályozzák.

34. A bérlőnek a bérleti szerződés megkötésétől, illetve a beköltözéstől számított 3 munkanapon belül intézkednie kell a lakóhelyként vagy tartózkodási helyként történő nyilvántartásba vételről, melyről a munkáltatói jogkört gyakorló szervezeti egység személyügyi szakterületét, a BVOP személyi állományába tartozók esetében a Humán Szolgálatot és a BV GEI-t utólag is igazolható módon tájékoztatnia kell.

35. Bérlő a bérleti díjon felül köteles megfizetni az ingatlanhoz tartozó villamosenergiát, víz- és csatornadíjat, amely a bérbeadó nevére szóló szolgáltatóval kötött szerződés alapján kerül kiszámlázásra, azzal, hogy annak alapja az ingatlanhoz tartozó almérőkről a bérlő által minden hónap 1. napjával készített fotó. Ezek a költségek a bérlő részére havonta kerülnek továbbszámlázásra. Bérlő köteles bérbeadó kifejezett kérésére ezen felül is adatot szolgáltatni a mérőórák állásáról. Bérlő köteles megfizetni az ingatlanhoz tartozó kommunális és szelektív hulladék elszállításának díját, amely a bérbeadó nevére szóló szolgáltatóval kötött szerződés alapján kerül kiszámításra és bérlő részére továbbszámlázásra. Bérlő az ingatlanhoz kapcsolódó közüzemi és közszolgáltatási díjakat a birtokba lépés napjától kezdődően viseli. Bérlő a bérleti díjat és a közüzemi díjakat havonta akként fizeti meg, hogy kifejezetten hozzájárul ahhoz, hogy a Rendelet 4. § (1) bekezdése alapján a foglalkoztatási jogviszony után járó juttatásból kerüljön levonásra.

36. A bérlő köteles a bérleti szerződés megkötésétől számított 8 munkanapon belül a közüzemi szolgáltatóknál a mérőórákat saját nevére íratni, és a szerződés egy másolati példányát igazolás céljából a BVOP és a budapesti székhelyű szervezeti egységek személyi állománya esetén a BV GEI-hez és a Humán Szolgálatára, egyéb szervezeti egység esetén a munkáltatói jogkört gyakorló szervezeti egység személyügyi szakterületére benyújtani. Kivételt képeznek azok a szervezeti egységek és szolgálati lakások, ahol a közműszolgáltatóval az adott szervezeti egység lehet csak szerződéses jogviszonyban.

37. A szervezeti egység részéről a használati (üzemeltetési) körébe tartozó szolgálati lakásokra vonatkozóan az általa megkötött lakásbérleti szerződéseket a szerződések megkötését kezdeményező szervezeti szakterület vezetőjének vagy az általa kijelölt személynek a Regiszter programba 10 napon belül fel kell tölteni, és arról a BV GEI-t 15 napon belül értesíteni kell.

VI. FEJEZET

BÉRLETI DÍJ ÉS EGYÉB KÖLTSÉGEK MEGHATÁROZÁSA, FIZETÉSI FELTÉTELEK

38. A BVOP vagyonkezelésű ingatlanok esetében a lakás- és a garázsbérleti díj meghatározása a Rendelet 2. és 4. melléklete szerint, kifizetése a Rendelet 4. § (1) bekezdés c) pontjában foglaltak szerint történik. Kivételt jelentenek a korábbi vonatkozó jogszabályok alapján határozatlan időre megkötött bérleti szerződések, ahol nyugállományba vonulás, illetve egyéb tényezők miatt az illetményből történő levonás nem lehetséges.

39. A magánszemélytől bérelt ingatlanok esetében a bérleti díj összege és megfizetésének módja a felek megállapodása alapján kerül meghatározásra. A bérleti díj megfizetése a tulajdonossal szerződő fél kötelezettsége. A tulajdonossal szerződő szervezeti egység a megállapodás alapján a bérleti díjat és/vagy egyéb költségeket részben vagy egészben jogosult továbbszámlázni a lakást ténylegesen használó fél részére.

40. Önkormányzati lakások esetében a lakásbérleti díjat és egyéb költségeket az adott önkormányzat rendeletében meghatározottak alapján az önkormányzat számolja ki, és gondoskodik annak beszedéséről.

41. A BVOP vagyonkezelésében lévő ingatlanok esetében a társasházi közös költség a külön szolgáltatások díjának részét képezi, amelynek megfizetése a mindenkori bérlőt terheli. Üres ingatlan esetén a társasházi közös költség megfizetése azt a szervezeti egységet terheli, akinek az adott ingatlan a rendelkezési körében található, illetve üres önkormányzati lakás esetén a bérleti díj fizetésére az adott szervezeti egység és az illetékes önkormányzat között e tárgyban létrejött megállapodás, annak hiányában az adott önkormányzat erre vonatkozó rendelete az irányadó.

VII. FEJEZET

BÉRLEMÉNY-ELLENŐRZÉS

42. A BVOP vagyonkezelésű ingatlanok bérlemény-ellenőrzését a Lakástörvény 12. § (4) bekezdésében foglaltak szerint a lakás felett üzemeltetési jogot gyakorló szervezeti egység szükség esetén a BV GEI-vel közösen, legalább évente egyszer köteles lefolytatni. Az erről készült, 5. melléklet szerinti jegyzőkönyvet az adott lakás iratanyagában kell elhelyezni. A bérlemény-ellenőrzéseknek a műszaki megfelelőség és a lakástartozékok megléte mellett ki kell terjedniük a lakásban lakó személyek azonosítására, és szükség esetén lakhatási jogosultságuk meghatározására, ellenőrzésére. Amennyiben a bérlemény-ellenőrzéskor a bérlő nincs jelen, úgy a nevében csak az adott lakcímen lakó nagykorú, meghatalmazással rendelkező személy járhat el.

43. Az önkormányzati lakások esetében a bérlemény-ellenőrzést az adott önkormányzat az érintett szervezeti egység bevonásával hajtja végre az önkormányzati rendeletben megfogalmazottak alapján.

44. A bérlemény-ellenőrzések során különös tekintettel kell vizsgálni, hogy a lakásbérleti szerződés megkötését követően a Rendelet 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott körülményekben a bérlő vonatkozásában nem történt-e változás.

45. A Rendelet 1. § (2) bekezdés a) pontjában meghatározott belügyi rendelkezésű lakások bérlőinek, valamint az életvitelszerűen velük lakó családtagoknak, kiskorú gyermek nevében a törvényes képviselőjének évente nyilatkozniuk kell, hogy öröklésből, adásvétel vagy egyéb más jogcímen nem került-e a tulajdonukba a Rendelet 3. § (1) bekezdésében meghatározott önálló lakás, és a nyilatkozat időpontjában fennállnak-e a lakásbérleti szerződés megkötésének feltételei. A bérleti szerződésben ki kell kötni, hogy a bérlő 15 napon belül bejelenteni köteles, ha önálló lakást szerez. A nyilatkoztatás a lakás felett üzemeltetési jogot gyakorló szervezeti egység kötelezettsége.

VIII. FEJEZET

BÉRLETI SZERZŐDÉS MÉLTÁNYOSSÁGBÓL TÖRTÉNŐ MEGHOSSZABBÍTÁSA

46. A Rendelet 5. § (2) bekezdésére figyelemmel, a határozott időtartamra kötött bérleti szerződés a bérlő kérelmére, az abban foglalt határidő lejárta előtt méltányosságból, az országos parancsnok előzetes engedélyével legfeljebb 3 évvel hosszabbítható meg. A BVOP személyi állományába tartozó bérlő a kérelmét a Humán Szolgálat részére beterjesztett szolgálati jegyen kezdeményezi. A BV GEI állományába tartozó bérlő a kérelmét a BV GEI igazgatója felé benyújtott kérelemben kezdeményezi. A szervezeti egységek személyi állományába tartozó bérlő a munkáltatói jogkört gyakorló vezetője részére beterjesztett szolgálati jegyen kezdeményezi bérleti szerződésének hosszabbítását. A kérelmet javaslattal együtt kell felterjeszteni a Humán Szolgálat részére. A Humán Szolgálat a kérelem beérkezésétől számított 15 munkanapon belül javaslatot készít az országos parancsnok részére, majd az engedélyről a kérelmezőt és a BV GEI-t értesíti.

47. A bérleti szerződés határozott időtartamának lejárata előtt – nem csak a méltányosságból meghosszabbított bérleti szerződések esetében – legalább 3 hónappal a BVOP, a szervezeti egységek személyi állománya esetében a munkáltatói jogkört gyakorló vezető, a BV GEI személyi állományába tartozó személyek esetében a BV GEI írásban hívja fel a bérlő figyelmét a szerződés megszűnésének pontos időpontjára, illetve a bérlemény átadásának feltételeire.

48. A lakásbérleti szerződés meghosszabbításának engedélyezése esetén a bérleti szerződés módosítása szükséges. A módosított bérleti szerződéssel kapcsolatos feladatokra a 25., 26. és 32. pont vonatkozik.

49. A szerződésmódosításokat a módosítást kezdeményező szervezeti szakterület vezetőjének vagy az általa kijelölt személynek a Regiszter programba 10 napon belül fel kell tölteni, és arról a BV GEI-t 15 napon belül értesíteni kell.

IX. FEJEZET

BÉRLETI JOGVISZONY FOLYTATÁSA HATÁROZATLAN IDEJŰ BÉRLETI SZERZŐDÉS ESETÉN

50. A Rendelet 9. § (2) bekezdésére figyelemmel határozatlan időre szóló bérleti jogviszony folytatására kizárólag az elhunyt személyi állományi tag özvegye, élettársa vagy gyermeke jogosultak, ha a bérlő halálának időpontjában állandó jelleggel, életvitelszerűen a lakásban laktak, és amennyiben a Rendelet 4. § (4) bekezdésében meghatározott kizáró feltételek nem állnak fenn.

X. FEJEZET

INGATLANOK BÉRBEADÁSA SZEMÉLYI ÁLLOMÁNY RÉSZÉRŐL FELMERÜLT IGÉNY HIÁNYÁBAN

51. A BVOP vagyonkezelésében lévő ingatlanok BV GEI általi bérbeadása, a személyi állomány részéről bérletre felmerülő igény hiányában tartósan üresen álló lakáscélú ingatlan, illetve gépkocsitároló nem lakás céljára történő BV GEI általi bérbeadása (pl. raktározás, tárolás) az adott ingatlan környezetében lévő, piaci alapú, nem lakáscélú ingatlanok átlagos bérleti díjainak figyelembevételével történhet, figyelemmel a jogi személyek, valamint a jogi személyiség nélküli szervezetek esetén az átláthatósági követelményekre.

XI. FEJEZET

LAKÁSBÉRLETI SZERZŐDÉS MEGSZŰNÉSE/MEGSZÜNTETÉSE

52. A BVOP személyi állománya és a budapesti székhelyű szervezeti egységek, valamint a BV GEI személyi állománya részéről kezdeményezett bérleti szerződés megszüntetésére vonatkozó kérelmet a BV GEI részére írásban kell megküldeni. A lakásbérleti szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetése esetén a feleknek bérleti szerződés megszüntetéséről szóló megállapodást kell kötniük a 6. melléklet szerint.

53. A BVOP és a szervezeti egységek üzemeltetésében lévő bv. vagyonkezelésű ingatlan bérleti szerződés megszűnése esetén az üzemeltető szervezeti egység a lakás átadás-átvételéről jegyzőkönyvet készít. A bérleti szerződés megszüntetéséről szóló megállapodást és jegyzőkönyv másolati példányát a szervezeti egység a BV GEI részére köteles megküldeni az átadás-átvételtől számított 15 napon belül.

54. A bérleti szerződés megszüntetését kezdeményező szervezeti szakterület vezetőjének vagy az általa kijelölt személynek a bérleti szerződés megszüntetéséről szóló megállapodást a Regiszter programba 10 napon belül fel kell tölteni, és arról a BV GEI-t 15 napon belül értesíteni kell.

55. A bérleti szerződés megszűnésekor a BVOP vagyonkezelésű lakásban jogcím nélkül maradó bérlőt írásban fel kell szólítani a lakás leadására, önkormányzati tulajdonú lakás esetén az önkormányzatot értesíteni szükséges a kijelölés visszavonásáról, megszüntetéséről, megjelölve annak indokát. A BVOP személyi állományába és a budapesti székhelyű szervezeti egységek személyi állományába tartozó bérlő felszólítása, illetve az önkormányzat tájékoztatása a BV GEI, vagy a szervezeti egység személyi állományába tartozó bérlő felszólítása, illetve az önkormányzat tájékoztatása az érintett szervezeti egység személyügyi szakterületnek a feladata.

XII. FEJEZET

A BUDAPEST 42499/3 HRSZ. ALATT NYILVÁNTARTOTT SZOLGÁLATI LAKÁSOKRA VONATKOZÓ KÜLÖN SZABÁLYOK

56. A természetben 1108 Budapest, Gumigyár utca 6. szám alatt található, 42499/3. helyrajzi számon nyilvántartott, a Társadalmi Esélyteremtési Főigazgatóság együttműködése keretében felépült szolgálati lakásokra (a továbbiakban: TEF házak) a jelen fejezetben meghatározott eltérő szabályokat kell alkalmazni. A TEF házakhoz egy felszíni gépkocsi-beállóhely (a továbbiakban: gépkocsi-beállóhely) is tartozik, mely szabadon választható külön bérleti díj ellenében. A szolgálati lakáshoz tartozó gépkocsi-beállóhely igényléséről a bérlői kijelöléskor a bérlő nyilatkozik. Több gépkocsi-beállóhely csak abban az esetben adható bérbe ugyanazon lakáshoz, amennyiben szabad gépkocsi-beállóhely rendelkezésre áll. A szabad gépkocsi-beállóhelyekről a BV GEI nyilvántartást vezet, azok kiutalását – az országos parancsnok előzetes engedélye alapján – a BV GEI intézi.

57. A TEF házak megépítésének célja a bv. szervezetnél dolgozó családok támogatása, ezen célok mentén TEF ház kizárólag annak a kérelmezőnek adható bérbe, aki legalább egy kiskorú gyermeket saját háztartásában nevel.

58. A TEF házak bérlésének alapfeltétele, hogy a kérelmező az általa választott bankintézetnél lakás-előtakarékossági szerződést (a továbbiakban: LTP) kössön, melyre vonatkozóan a kérelem benyújtásakor szándéknyilatkozatot köteles tenni. A LTP létrehozásának tényét hiteles okirattal kell igazolni a bérleti szerződés megkötésével egyidejűleg. A LTP havi minimum összege 30 000 Ft, azzal, hogy ha az igénylő a Rendelet 3. § (3) bekezdése szerinti szolgálatteljesítési helyén kívül – a Rendelet 3. § (1) és (2) bekezdésében meghatározott – önálló lakással rendelkezik, akkor ezen összegtől az igénylő kérelmére, az országos parancsnok engedélyével el lehet térni, illetve az LTP megkötése mellőzhető.

59. A személyi állomány lakásigényeinek a lehető legszélesebb körben történő kielégítése érdekében a TEF házakra maximum 5 éves határozott idejű bérleti szerződés köthető, amelynek meghosszabbítására nincs lehetőség. A TEF házakra vonatkozó bérleti szerződés mintáját a 7. melléklet tartalmazza.

60. Amennyiben egy TEF házra az 55–58. pontban meghatározottaknak megfelelően nem jelentkezik bérlő, úgy az a II. fejezet alapján bérbeadásra kerülhet azzal a feltétellel, hogy a bérleti szerződés az 59. pontban meghatározott időtartamra köthető.

XIII. FEJEZET

A BVOP VAGYONKEZELÉSŰ SZOLGÁLATI LAKÁSOK GAZDASÁGI TÁRSASÁGOK ÁLTALI HASZNÁLATÁNAK SZABÁLYOZÁSA

61. A Rendelet 4. § (1) bekezdése alapján belügyi rendelkezésű lakás annak adható bérbe, aki a belügyi szervvel foglalkoztatási jogviszonyban áll, és foglalkoztatási helyén önálló lakással nem rendelkezik, valamint hozzájárul a lakásbérleti díj (albérleti díj, lakáshasználati díj) és a külön szolgáltatások díjának foglalkoztatási jogviszony alapján járó juttatásból történő levonásához. További feltétel, hogy a Rendelet 4. § (4) bekezdésében felsorolt kizáró okok nem állnak fenn.

62. A gazdasági társaságok polgári munkavállalói BVOP vagyonkezelésű ingatlant nem használhatnak, a gazdasági társaságoknál szolgálatot teljesítő, illetve oda vezényelt vagy átrendelt, a büntetés-végrehajtási szervezettel hivatásos szolgálati jogviszonyban álló személyek a Rendeletben meghatározott feltételek (pl. bérleti díj fizetése stb.) mellett használhatnak ilyen ingatlant.

63. Amennyiben a szervezeti egység rendelkezése alatt lévő, BVOP vagyonkezelésű ingatlanokra a szervezeti egység dolgozói részéről 60 napon belül nem mutatkozik igény, úgy a lakás határozott időre bérbe adható a gazdasági társaságok által foglalkoztatott munkavállalónak a szervezeti egység környezetében lévő, piaci alapon meghatározott, bérbe adható lakások átlagos bérleti díjainak figyelembevételével.

XIV. FEJEZET

A BELÜGYI RENDELKEZÉSŰ, BVOP VAGYONKEZELÉSÉBEN LÉVŐ SZOLGÁLATI LAKÁSOK BÉRLŐI RÉSZÉRŐL KEZDEMÉNYEZETT FELÚJÍTÁSI, KORSZERŰSÍTÉSI, A LAKÁS RENDELTETÉSSZERŰ HASZNÁLATRA ALKALMASSÁ TÉTELE ÉRDEKÉBEN ÍRT KÉRELMEKKEL KAPCSOLATOS ELJÁRÁSREND

64. A Lakástörvény 9. § (1) bekezdése alapján a bérbeadó és a bérlő megállapodhatnak, hogy a lakást a bérlő teszi rendeltetésszerű használatra alkalmassá és látja el a komfortfokozatának megfelelő lakásberendezésekkel, illetve a lakás komfortfokozatát a megállapodás szerinti mértékben növeli. A bérlő erre vonatkozó kérelmét (8. melléklet) köteles írásban benyújtani és annak elszámolását kezdeményezni, megjelölve a konkrét felújítási, korszerűsítési vagy egyéb beruházási igényt, annak műszaki tartalmát, a várható költségét és időtartamát. Az engedélynek tartalmaznia kell, hogy a beruházás költségének megtérítése csak az adott komfortfokozat elérésének észszerű határáig támogatható. Olyan berendezések, tartozékok, burkolatok beépítése esetén, amelyek meghaladják az adott komfortfokozat elérésének észszerű határát, a bérlő akkor sem tarthat igényt az észszerű határon felüli cikkek és a határon belüli cikkek értékkülönbözetére, ha azok beépítésére engedélyt kapott. A felmerülő költségek megtérítését és annak feltételeit írásbeli megállapodásban kell rögzíteni. E pont vonatkozásában az észszerű határ az átlagos piaci ár.

65. A Lakástörvény 10. § (1) bekezdése alapján a bérbeadó köteles gondoskodni az épület karbantartásáról, az épület központi berendezéseinek állandó üzemképes állapotáról, valamint a közös használatú helyiségek állagában, berendezéseiben keletkezett hibák megszüntetéséről. A Lakástörvény 10. § (3) bekezdése alapján a feleknek meg kell állapodniuk abban, hogy a bérlő a bérbeadótól átvállalt kötelezettség teljesítése esetén milyen mértékű lakbérmérséklésre tarthat igényt. A lakbérmérséklés megállapítása során a bérlő által a lakásra fordított beruházás költségeinek mielőbbi jóváírására kell törekedni, ezért a lakbérmérséklés összege a lakásbérleti szerződésben foglaltakra figyelemmel a 100%-ot is elérheti. A fentiekben foglaltakra tekintettel a felek közötti megállapodást írásban kell rögzíteni.

66. A BVOP vagyonkezelésében lévő ingatlan bérlője részéről a Lakástörvényben foglaltakra figyelemmel, szolgálati jegyen kezdeményezett – lakást érintő – felújítási, korszerűsítési, a bérlő által finanszírozott beruházást a szervezeti egység vezetője saját hatáskörben maximum nettó 1 000 000 Ft összegig engedélyezheti, azt meghaladó költségvetésű beruházást a BV GEI részére kell felterjeszteni jóváhagyás céljából. A beérkezett kérelmet 30 napon belül el kell bírálni, és a kérelmezőt írásban a döntésről tájékoztatni szükséges. A jóváhagyott engedélyekről a BV GEI Vagyongazdálkodási Osztálya nyilvántartást vezet.

67. A szolgálati jegyen megjelölt beruházás kizárólag a Lakástörvényben rögzített, az ingatlan rendeltetésszerű használatra történő alkalmasságának biztosítására terjedhet ki. A kivitelezés engedélyezésénél figyelemmel kell lenni a határozott időre szóló bérleti szerződés vonatkozásában arra, hogy az elszámolt költségek bérleti díjból történő várható jóváírása fedezi-e a beruházást. A szervezeti egység a saját hatáskörben engedélyezett szolgálati jegyek esetében a bérleti szerződés megszűnésekor felmerülő esetleges pénzbeli térítést saját forrásból köteles kiegyenlíteni.

68. Az adott BVOP vagyonkezelésű ingatlanra vonatkozóan 5 éven belül több szolgálati jegyen benyújtott felújítási, korszerűsítési igény összesített összege intézetparancsnoki engedélyezési hatáskörben nem haladhatja meg a nettó 1 000 000 Ft-ot, azt meghaladó ráfordítási kérelem engedélyezése a BV GEI hatáskörébe tartozik.

69. A szervezeti egység állományilletékes parancsnoka köteles tájékoztatni a szolgálati lakás saját erőből történő felújítása, korszerűsítése érdekében szolgálati jegyet benyújtó bérlőt, hogy a beruházás anyagköltségeit, valamint a szakipari végzettséget igénylő felelős kivitelező (pl. víz-, gáz-, központifűtés-szerelés, nyílászárócsere, villanyszerelés stb.) munkadíját is tartalmazó, a vonatkozó jogszabályoknak megfelelő és a bérlő nevére szóló számlákat köteles benyújtani. Ennek hiányában a pénzbeli térítés elszámolására nincs lehetőség.

70. Abban az esetben, ha a bérlő kiköltözésekor a BV GEI részéről engedélyezett nettó 1 000 000 Ft feletti ráfordítások nem kerültek teljes egészében a bérleti díjból jóváírásra, a bérlő részéről benyújtott költségvetés vizsgálata mellett a fennmaradt bekerülési költséget a bérbeadó szervezeti egységnek meg kell térítenie, pénzügyi helyzete függvényében haladéktalanul, de legkésőbb a szerződés megszűnésétől számított 6 hónapon belül.

XV. FEJEZET

A VAGYONKATASZTERI NYILVÁNTARTÁSRA VONATKOZÓ ELJÁRÁSI REND

71. A szervezeti egység kezelésében lévő kincstári vagyon tárgyév december 31-ei állapotáról szóló, a BVOP Műszaki és Ellátási Főosztálya (a továbbiakban: MEF) felé elektronikusan küldendő kincstári vagyonkataszteri (a továbbiakban: KVK) adatszolgáltatás határideje április 15.

72. A KVK programban szereplő vagyonelemek – ideértve a lakásokat és ingatlanokat is – nyilvántartása érdekében a szervezeti egység az állami tulajdonban lévő, az MNV Zrt. tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó vagyonról köteles adatszolgáltatást nyújtani a Forrás-SQL vagyonkezelői kataszteri jelentés modulban elektronikusan az MNV Zrt. részére. A vagyoni adatokat az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendelet 10. §-a szerint, a mérlegben a nemzeti vagyont nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök és nemzeti vagyonba tartozó forgóeszközök bontásban kell kimutatni. Az éves adatszolgáltatás adatainak meg kell egyeznie az éves költségvetési beszámolóval.

73. Az egyedileg nyilvántartott vagyonelemekben bekövetkező változásokról a változást követő 30 napon belül, amennyiben változás nem következett be, úgy minden negyedévet követő hónap 10. napjáig szükséges elektronikus úton tájékoztatást nyújtani a KVK programban, valamint a Robotzsaru rendszerén keresztül.

XVI. FEJEZET

AZ INGATLANGAZDÁLKODÁSRA VONATKOZÓ RENDELKEZÉSEK

74. A Vagyonkezelési Szerződés mellékletei tételesen tartalmazzák az ingatlanokat és az ingatlanokhoz kötődő vagyoni értékű jogokat.

75. A Vagyonkezelési Szerződés aktualizálása a MEF feladata. E körben a MEF szükség szerint kezdeményezi a szerződés módosítását, és teljesíti az abban meghatározott engedélyeztetési, egyeztetési, értesítési és tájékoztatási kötelezettséget. Ingatlan tulajdonjogának ingyenes átruházása esetén a Vagyonkezelési Szerződést módosító megállapodás egy másolati példányát a Belügyminisztérium Műszaki és Vagyongazdálkodási Főosztálya részére meg kell küldeni.

76. A BVOP vagyonkezelői jogai és kötelezettségei (a vonatkozó jogszabályok és a Vagyonkezelési Szerződésben foglaltak figyelembevételével):

a) a vagyonkezelésében lévő ingatlanok birtoklása, használata;

b) a vagyonkezelésében lévő ingatlanok hasznosítása, használatra történő átengedés vagy értékesítés útján;

c) a vagyonkezelői jog átruházása;

d) a vagyonkezelésében lévő ingatlanok terheinek (adó-, tb-, számviteli kötelezettségek stb.) viselése és karbantartásáról való gondoskodás;

e) a vagyonkezelésében lévő ingatlanokhoz kapcsolódó nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettségek teljesítése;

f) jogszabályokban és a Vagyonkezelési Szerződésben foglalt egyéb jogok és kötelezettségek gyakorlása, illetve teljesítése.

77. A szervezeti egység ellenőrzési nyomvonalának tartalmaznia kell a lakás- és ingatlangazdálkodási szakterület tevékenységének leírását, valamint a KVK nyilvántartásra vonatkozó feladatokat.

78. A BVOP az állami vagyon birtoklásának és használatának jogát a szervezeti egységekkel együtt, velük megosztva gyakorolja. A használati jog átadása bv. szervezeten belül térítés nélküli átadás keretében, jegyzőkönyvileg történik. Az ingatlanok használatának átadása a BVOP és a szervezeti egységek között aláírásra került, illetve kerülő megállapodások alapján történik. A megállapodás egy példányát el kell küldeni a BV GEI-nek is. A vagyonelem nyilvántartásba vételéhez szükséges értéket a jegyzőkönyvben meg kell jelölni.

79. Az állami vagyont rendeltetésének, a rendes gazdálkodás szabályainak megfelelően kell használni. A jogszabályok mellett a szabványokat, hatósági, szakhatósági és műszaki előírásokat is be kell tartani.

80. Az állami vagyon használata során a használó köteles a vagyon értékét megőrizni, biztosítani annak működtetését, fenntartását, elvégezni az ehhez szükséges karbantartást, javítást, állagvédelmet, viselni a használt vagyonnal összefüggő terheket, közterheket.

81. Az ingatlant érintő pályázati részvételhez, a pályázattal kapcsolatos építéshatósági eljárásokban a szükséges vagyonkezelői hozzájárulást az MNV Zrt. meghatalmazása alapján a BVOP adja ki.

82. Építésügyi eljárásokban és más hatósági eljárásokban szükséges vagyonkezelői hozzájárulást az MNV Zrt. nevében – annak felhatalmazása alapján – a BVOP adja ki.

XVII. FEJEZET

BÉRBEADÁS, HASZNÁLATRA ÁTENGEDÉS

83. A Vagyonkezelési Szerződés alapján a szervezeti egységek a BVOP vagyonkezelésében lévő ingatlanok feletti használati jog gyakorlóiként jogosultak bérbeadási és hasznosítási szerződések megkötésére, amiket a BVOP részére előzetes engedélyezés céljából meg kell küldeni, kivéve

a) ha a használatba vagy bérbeadás időtartama a 90 napot nem haladja meg, vagy

b) ha a használatba vagy bérbe adni kívánt alapterület épületenként a 100 m2-t nem haladja meg, vagy

c) ha a hasznosítás a közfeladat-ellátásból eredő olyan kötelezettség, amelyet a BVOP jellemzően nem vagy nem kizárólagosan saját maga végez, vagy

d) ha a használatba vagy bérbe adni kívánt ingatlan belügyi rendelkezésű lakás, vagy a belügyi rendelkezésű lakásban való lakhatáshoz kapcsolódó gépkocsitároló (garázs, beálló hely) és annak bérbeadása a hatályos jogszabályi előírások betartásával történik a jogosult részére.

84. Az állami vagyon hasznosítása során figyelemmel kell lenni az állami, nemzeti vagyonnal való gazdálkodásra vonatkozó, mindenkor hatályos jogszabályok előírásainak (mint az átláthatósági követelmény, versenyeztetési kötelezettségre vonatkozó előírások stb.) maradéktalan betartására, valamint a jogszabályban előírt kivételektől eltekintve az értékarányosság követelményére.

85. A szervezeti egységet adatszolgáltatási kötelezettség terheli a BVOP vagyonkezelésében lévő ingatlanokat érintően a bérleti jogviszonyokban bekövetkezett változások esetén, amelyet a bérleti szerződések, valamint azok módosításainak a Regiszter programba történő feltöltésével kell teljesíteni a szerződéskötéstől számított 15 napon belül, továbbá ezzel egyidejűleg a feltöltésről a BV GEI-t tájékoztatni szükséges.

86. Az egy évet meghaladó vagy a határozatlan időre kötött nem lakáscélú bérleti szerződések esetében a bérleti díj emelésének felülvizsgálata évente szükséges. A bérleti díj emelése a Központi Statisztikai Hivatal által a tárgyévet megelőző évre közzétett, bérleti díjakra vonatkozó fogyasztói árindex alapján történik, amely a Központi Statisztikai Hivatal honlapján megtalálható.

87. A Korm. rendelet 11/A. § (1) és (2) bekezdésében foglalt adatszolgáltatási kötelezettségeket a szervezeti egység elektronikus úton, az MNV Zrt. által e célra kialakított, interneten elérhető alkalmazáson keresztül történő adatfeltöltéssel teljesíti, az ott megjelölt bontásban.

88. A szervezeti egységek a Korm. rendelet 11/A. § (1) bekezdése szerinti adatszolgáltatást a Korm. rendelet Melléklet III. pontja szerinti tárgyévet követő év január 20. napjáig, a Korm. rendelet 11/A. § (2) bekezdése szerinti adatszolgáltatást a Korm. rendelet Melléklet IV. pontja szerint félévente, július 23. napjáig, valamint a tárgyévet követő év január 20. napjáig kötelesek teljesíteni, és arról a BV GEI-t elektronikus úton tájékoztatni, aki 5 napon belül összegző jelentés megküldésével tájékoztatja a MEF-et.

XVIII. FEJEZET

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

89. Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

90.1

1. melléklet a 7/2023. (I. 31.) BVOP utasításhoz

2. melléklet a 7/2023. (I. 31.) BVOP utasításhoz

3. melléklet a 7/2023. (I. 31.) BVOP utasításhoz

4. melléklet a 7/2023. (I. 31.) BVOP utasításhoz

5. melléklet a 7/2023. (I. 31.) BVOP utasításhoz

6. melléklet a 7/2023. (I. 31.) BVOP utasításhoz

7. melléklet a 7/2023. (I. 31.) BVOP utasításhoz

8. melléklet a 7/2023. (I. 31.) BVOP utasításhoz

1

A 90. pont a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére