1/2024. (IV. 25.) BM OKF utasítás
1/2024. (IV. 25.) BM OKF utasítás
a polgári védelmi szervezetek 2024. évi katasztrófavédelmi felkészítésének rendjéről
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában foglaltak alapján a következő utasítást adom ki:
1. Általános rendelkezések
1. § Az utasítás hatálya a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságra (a továbbiakban: BM OKF), annak területi (a továbbiakban: igazgatóság), területi jogállású és helyi szerveire terjed ki.
2. § Az utasítás alkalmazásában a katasztrófavédelmi felkészítés azon elméleti felkészítések és gyakorlatok összessége, amelyek biztosítják a szervezetek és személyek szakszerű és hatékony alkalmazásának lehetőségét. A polgári védelmi szervezet gyakorlati felkészítése során végrehajtott gyakorlat lehet: riasztási, mozgósítási, ismétlő gyakorlat.
3. § A katasztrófavédelmi felkészítéseket 2024. december 13-ig kell végrehajtani.
4. § A katasztrófavédelmi felkészítésekről a BM OKF Kommunikációs Szolgálat, valamint az igazgatóság szóvivője – a BM OKF Kommunikációs Szolgálattal egyeztetve – tájékoztatja a közvéleményt.
5. § A központi felkészítések tervezésénél a BM OKF Gazdasági Ellátó Központ (a továbbiakban: BM OKF GEK) ellátási körébe tartozó anyagi-technikai, valamint élelmezési ellátás esetleges igénybevételéről, annak időpontjáról és helyszínéről a BM OKF GEK igazgatóját tájékoztatni kell. Az igazgatóság vagy a hivatásos katasztrófavédelmi szervek helyi szerve által végrehajtott felkészítések és gyakorlatok vonatkozásában az illetékes igazgatóság gazdasági igazgató-helyettesi szervezete szervezi, tervezi az anyagi-technikai és élelmezésellátási igényeket.
2. A polgári védelmi szervezetek katasztrófavédelmi felkészítésének rendje
6. § A polgári védelmi szervezet katasztrófavédelmi felkészítésével el kell érni, hogy a hivatásos katasztrófavédelmi szervek irányításával képes legyen biztonságosan és szakszerűen végrehajtani az emberi élet és anyagi javak védelme érdekében végzett feladatait, valamint a települések katasztrófavédelmi osztályba sorolása alapján megállapított veszélyeztető hatások elleni védekezést, különös tekintettel a rendkívüli időjárás hatása, valamint a vizek kártétele elleni lakosságvédelmi feladatokra.
7. § A polgári védelmi szervezetbe beosztott személyeket fel kell készíteni a normaidőn belüli megalakítási helyen történő megjelenésre, a feladat megkezdésére és a beosztásnak megfelelő, szakszerű feladat-végrehajtásra. A katasztrófavédelmi felkészítések során oktatni kell a beavatkozást igénylő mentési, kárelhárítási feladatok végrehajtását, valamint a fegyveres összeütközések időszakában végrehajtandó polgári védelmi feladatokat, továbbá biztosítani kell a gyakorlati megvalósítás készségszintű elsajátítását.
8. § A központi polgári védelmi szervezet felkészítését a BM OKF tervezi és szervezi.
9. § A területi polgári védelmi szervezetek felkészítését a katasztrófavédelmi igazgatóság, a települési polgári védelmi szervezetek felkészítését a katasztrófavédelmi kirendeltség tervezi. A felkészítések végrehajtásában az igazgatóság és helyi szervei is részt vesznek.
10. § A polgári védelmi szervezet katasztrófavédelmi felkészítési ütemtervét az 1., a 4. és az 5. melléklet alapján kell elkészíteni. A felkészítési ütemtervet az igazgatóság – az illetékes katasztrófavédelmi kirendeltség bevonásával – a területi és helyi védelmi bizottság elnökével, az érintett település polgármesterével, valamint a 15. §-ban megjelölt szervezetekkel szükség szerint egyeztetve készíti el, és azt az utasítás hatálybalépését követő 30 napon belül felterjeszti az országos polgári védelmi főfelügyelő részére. A felkészítési ütemtervet a BM OKF Költségvetési Főosztály vezetőjének egyetértését követően az országos polgári védelmi főfelügyelő hagyja jóvá.
11. § A területi polgári védelmi szervezet felkészítését a katasztrófavédelmi igazgató, a települési polgári védelmi szervezet felkészítését a kirendeltségvezető egyetértésével a polgármester által jóváhagyott, 2. melléklet szerinti levezetési terv, valamint − a riasztási gyakorlat kivételével – a 3. melléklet szerinti foglalkozási jegy alapján kell végrehajtani.
12. § A polgári védelmi szervezet felkészítésének finanszírozási tervét a 4. melléklet szerint kell tervezni, amelyet az igazgatóság gazdasági igazgató-helyettesi szervezete készít el, az 5. mellékletben foglaltakra figyelemmel.
13. § A polgári védelmi szervezet felkészítésének ütemezését az 5. melléklet szerint kell tervezni.
14. § A munkahelyi polgári védelmi szervezet által tartott gyakorlatot a megalakításának helye szerint illetékes katasztrófavédelmi kirendeltségvezető vagy az általa, a katasztrófavédelmi kirendeltség állományából kijelölt személy ellenőrzi.
15. § A katasztrófavédelmi felkészítések előkészítésébe és végrehajtásába az igazgatóság a szükséges mértékben bevonja a katasztrófák elhárításában közreműködő állami és civil szervezeteket, így különösen
a) a karitatív szervezeteket,
b) az önkéntestűzoltó-egyesületeket,
c) a vízügyi igazgatóságokat,
d) a mentőszolgálatot,
e) az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szervet,
f) a polgárőrséget,
g) a polgári védelmi szövetségeket,
h) a tűzoltószövetségeket,
i) a Magyar Honvédséget, valamint
j) a büntetés-végrehajtási szervezetet.
16. § A polgári védelmi szervezet felkészítésén a hivatásos katasztrófavédelmi szervnél közösségi szolgálatot teljesítő tanuló – a szülő írásbeli beleegyezésével – részt vehet.
17. § A polgári védelmi szervezet terepen végrehajtott gyakorlatát úgy kell tervezni, hogy az értékteremtő legyen, elősegítse a település védelmének erősítését, a település lakosságának önmentő képességét.
18. § A gyakorlat tervezése során törekedni kell arra, hogy a kockázati helyszínek és a veszélyeztető tényezők azonosítását követően a gyakorlatot valós kockázati helyszínre tervezzék. A gyakorlatot a település veszélyeztetettségének megfelelően, a polgármester javaslata alapján úgy kell végrehajtani, hogy az a veszélyeztető hatások kivédését és kezelését célozza.
19. § A polgári védelmi szervezet gyakorlati felkészítéseit úgy kell tervezni, hogy azok végrehajtása során kiemelt szerepet kapjon az uniós polgári védelmi mechanizmusról szóló Európai Parlament és Tanács 1313/2013/EU határozat 6. cikk a) pontja alapján a „Magyarország nemzeti katasztrófakockázat-értékeléséről szóló jelentése” című, 2020. évi dokumentumban feltárt, elsődlegesen veszélyeztető kockázati tényezőként azonosított helyi vízkár elleni védekezésre (különös tekintettel a vízszivattyúzási tevékenységre) és a globális éghajlatváltozással kapcsolatban egyre nagyobb gyakorisággal kialakuló, rendkívüli időjárással kapcsolatos katasztrófatípusok elleni védekezésre történő felkészítés.
20. § A gyakorlaton a katasztrófavédelmi igazgató döntése alapján a település biztonságát fokozó beavatkozásokban a szükséges és arányos mértékben a hivatásos katasztrófavédelmi szervek készenléti egységei is részt vehetnek.
21. § A gyakorlat megkezdése előtt a gyakorlat elrendelője által kijelölt személy a gyakorlaton részt vevőket baleset- és munkavédelmi oktatásban részesíti, amelynek tényét írásban dokumentálni kell.
22. § A katasztrófavédelmi igazgató a végrehajtott felkészítést követően haladéktalanul intézkedik a felkészítés adatainak feltöltésére a polgári védelmi adatnyilvántartó rendszerbe (a szervezet pontos megnevezése, felkészítés helye és ideje, felkészítés típusa, létszám), valamint gyakorlat esetén a napi jelentésben történő pontos és tényszerű [a szervezet pontos megnevezése, gyakorlat helye és ideje, gyakorlat típusa, a gyakorlatot értékelő személy beosztása, valamint az értékelés (megfelelt / nem felelt meg)] megjelenítésére.
23. § Az önkéntes mentőszervezet elméleti felkészítésére a polgári védelmi szervezetre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
24. § Az önkéntes mentőszervezet gyakorlati felkészítése során rendszerbeállító, minősítő és újraminősítő gyakorlat is tartható.
25. § Az igazgatóság illetékességi területén megalakult vármegyei, fővárosi rendeltetésű önkéntes mentőszervezet felkészítését a katasztrófavédelmi igazgatóság, egyéb önkéntes mentőszervezet felkészítését – a katasztrófavédelmi igazgató rendelkezésének megfelelően – a katasztrófavédelmi kirendeltség hajtja végre.
3. Záró rendelkezések
26. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
27. §1
1. melléklet az 1/2024. (IV. 25.) BM OKF utasításhoz
2. melléklet az 1/2024. (IV. 25.) BM OKF utasításhoz
3. melléklet az 1/2024. (IV. 25.) BM OKF utasításhoz
4. melléklet az 1/2024. (IV. 25.) BM OKF utasításhoz
Sorszám |
Dátum |
Helyszín |
Felkészített |
Létszám |
Igény szerinti szállító- és anyagmozgató eszköz |
Igény szerinti anyag és eszköz |
Egyéb költségek |
Tervezett költségek |
Idegen forrás megnevezése** |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Típus |
Darab- |
Tervezett üzemanyag |
Megnevezés |
Mennyiség |
Tervezett |
Jogcím |
Tervezett költség |
Intézményi forrás terhére |
Idegen forrás terhére |
Összesen |
||||||
1. |
– |
– |
– |
|||||||||||||
2. |
– |
|||||||||||||||
3. |
– |
|||||||||||||||
4. |
– |
|||||||||||||||
5. |
– |
|||||||||||||||
6. |
– |
|||||||||||||||
7. |
– |
|||||||||||||||
8. |
– |
|||||||||||||||
9. |
– |
|||||||||||||||
10. |
– |
|||||||||||||||
11. |
– |
|||||||||||||||
12. |
– |
|||||||||||||||
13. |
– |
|||||||||||||||
14. |
– |
|||||||||||||||
15. |
– |
|||||||||||||||
16. |
– |
|||||||||||||||
17. |
– |
|||||||||||||||
18. |
– |
|||||||||||||||
19. |
– |
|||||||||||||||
20. |
– |
|||||||||||||||
21. |
– |
|||||||||||||||
22. |
– |
|||||||||||||||
23. |
– |
|||||||||||||||
24. |
– |
|||||||||||||||
25. |
– |
|||||||||||||||
… |
– |
|||||||||||||||
Összesen: |
0 |
– |
– |
– |
– |
5. melléklet az 1/2024. (IV. 25.) BM OKF utasításhoz
Sorszám |
Helyszín |
Dátum |
Felkészített polgári védelmi szervezet / |
Felkészített polgári |
Szervezeti egység |
Felkészítés típusa |
Nemzeti minősítés |
Létszám |
Tervezett költség** |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vármegye |
Település* |
Elmélet |
Gyakorlat |
||||||||
1. |
|||||||||||
2. |
|||||||||||
3. |
|||||||||||
4. |
|||||||||||
5. |
|||||||||||
6. |
|||||||||||
7. |
|||||||||||
8. |
|||||||||||
9. |
|||||||||||
10. |
|||||||||||
11. |
|||||||||||
12. |
|||||||||||
13. |
|||||||||||
14. |
|||||||||||
15. |
|||||||||||
16. |
|||||||||||
17. |
|||||||||||
18. |
|||||||||||
19. |
|||||||||||
20. |
|||||||||||
21. |
|||||||||||
22. |
|||||||||||
23. |
|||||||||||
24. |
|||||||||||
25. |
|||||||||||
Összesen: |
0 |
0 |
A 27. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás