1/2025. (I. 23.) BM OKF utasítás
1/2025. (I. 23.) BM OKF utasítás
a katasztrófavédelmi szervek és a tűzoltóságok tevékenységének adatszolgáltatási rendjéről
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában, valamint a tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról szóló 1996. évi XXXI. törvény 24/A. § b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, figyelemmel a tűzoltóság tűzoltási és műszaki mentési tevékenységének általános szabályairól szóló 39/2011. (XI. 15.) BM rendelet 2. § (2) bekezdésében foglaltakra, a következő utasítást adom ki:
1. § Az utasítás hatálya a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságra (a továbbiakban: BM OKF), valamint az irányítása alá tartozó területi szervekre és helyi szervekre terjed ki.
2. § Az utasítás alkalmazásában tűzoltóság alatt a hivatásos tűzoltóság, az önkormányzati tűzoltóság, a létesítményi tűzoltóság és a beavatkozó önkéntes tűzoltó egyesület értendő.
3. § A tűzoltóság a jelentési kötelezettség körébe tartozó eseményeket, az események következményeinek elhárítására tett intézkedéseket a rendelkezésre álló infokommunikációs eszközök felhasználásával ügyelete útján, a katasztrófavédelmi igazgatóság főügyeletén keresztül jelenti a BM OKF Központi Főügyeletnek (a továbbiakban: KF).
4. § A KF a jelentési kötelezettség körébe tartozó eseményekről a katasztrófavédelmi igazgatóságok főügyeletein keresztül vagy közvetlenül is kérhet jelentést az érintett tűzoltóságoktól.
5. § A helyszínre riasztott tűzoltóság tűzoltásvezetője/kárhelyparancsnoka a káreseményt követően – kivéve az utólagosan bejelentett eseményt – kitölti az 1. melléklet szerinti kéménytűz/szén-monoxid-szivárgás káresemény helyszíni adatfelvételi lapot (a továbbiakban: CO adatlap), és a 2. melléklet szerinti adatkezelésről szóló tájékoztatót ismerteti a jelenlévővel.
6. § A kitöltött CO adatlapot át kell adni eredetben annak a hivatásos tűzoltóság parancsnokának, amelynek a működési területét a káresemény érintette.
7. § A hivatásos tűzoltóság parancsnoka a CO adatlapot további intézkedésre tett javaslataival és aláírásával ellátva, eredetben átadja annak a katasztrófavédelmi kirendeltségnek, amelynek az illetékességi területét a káresemény érintette.
8. § A Tűzeseti és Műszaki Mentési Adatlap (a továbbiakban: TMMA), a Szer-, a Tűzvizsgálati-, az Erdő és Vegetációtűz Felviteli, a CO adatlapok elektronikus rögzítését a katasztrófavédelmi igazgatóságok, a katasztrófavédelmi kirendeltségek és a tűzoltóságok az online Katasztrófavédelmi Adatszolgáltató Program (a továbbiakban: online KAP) alkalmazásával teljesítik, és az online KAP felületről letölthető adatlapokat használják. A kitöltési segédletek elérhetőségét a BM OKF Informatikai Főosztály biztosítja, az online KAP felületén keresztül.
9. § Az online KAP alkalmazáshoz a jogosultság jóváhagyását, az új felhasználók rögzítését, illetve a meglévő felhasználók törlését, hozzáférési jogosultság módosítását területi és helyi szinten az illetékes katasztrófavédelmi igazgatóság informatikai osztálya, országos szinten a BM OKF Informatikai Főosztálya kérelem alapján végzi.
10. § A katasztrófavédelmi igazgatóságok, a katasztrófavédelmi kirendeltségek és a tűzoltóságok kötelesek a TMMA, a Szer-, az Erdő és Vegetációtűz Felviteli, a CO adatlapok adatait a beérkezést követő 2 órán belül feltölteni az online KAP-ba. A feltöltött adatlapok ellenőrzéséért és 72 órán belüli lezárásáért felelős
a) a katasztrófavédelmi igazgatóságoknál az igazgatóhelyettes;
b) a katasztrófavédelmi kirendeltségeknél a kirendeltségvezető;
c) a hivatásos, önkormányzati és létesítményi tűzoltóságoknál a tűzoltóparancsnok és
d) a beavatkozó önkéntes tűzoltó egyesületeknél a működési terület szerint illetékes hivatásos tűzoltóság parancsnoka.
11. § Tömeges esemény alkalmával az online KAP felületen a feltöltést a szolgálatváltást követő 24 órán belül rögzíteni kell, és azt 72 órán belül le kell zárni.
12. § Amennyiben az online KAP adatszolgáltatás ideiglenes műszaki hiba miatt nem lehetséges, az adatvesztés elkerülése érdekében az adatlapokat papír alapon kell kitölteni, és erről az illetékes katasztrófavédelmi igazgatóság főügyeletén keresztül a KF-et haladéktalanul tájékoztatni kell. A hiba elhárítását követően azonnal fel kell tölteni a papíron rögzített adatokat az online KAP-ba.
13. § A TMMA és az Erdő és Vegetációtűz Felviteli adatlap feltöltéséért
a) az a hivatásos tűzoltóság felel, amelynek működési területét a káreset érintette,
b) ha a káreset felszámolását nem a működési terület szerinti hivatásos tűzoltóság hajtja végre, akkor a káreset felszámolását végző hivatásos tűzoltóság felel,
c) ha a katasztrófavédelmi mobil labor vagy a katasztrófavédelmi műveleti szolgálat önállóan avatkozott be, akkor az a katasztrófavédelmi igazgatóság a felelős, amelynek az illetékességi területét a káreset érintette,
d) ha az önkormányzati és a főfoglalkozású létesítményi tűzoltóság önállóan avatkozott be, akkor az önkormányzati, főfoglalkozású létesítményi tűzoltóság a felelős,
e) ha a beavatkozó önkéntes tűzoltó egyesület önállóan avatkozott be a vállalt tevékenységi területén, akkor a beavatkozó önkéntes tűzoltó egyesület a felelős.
14. § A tűzvizsgálati eljárás megindításával kapcsolatos adatszolgáltatást a tűzeseti helyszíni szemlét lefolytató személy a helyszíni cselekmények befejezését és állomáshelyére beérkezését követő 2 órán belül az online KAP-ban rögzíti. A Tűzvizsgálati adatlapot a tűzvizsgálatot végző személy tölti fel. A katasztrófavédelmi igazgatóság igazgató-helyettese vagy az általa megbízott személy a feltöltött Tűzvizsgálati adatlapokat ellenőrzi, és a tűzvizsgálati eljárás lezárását követő 72 órán belül lezárja.
15. § A Szer adatlap feltöltéséért a vonulást végrehajtó szer parancsnoka a felelős. A közreműködő önkéntes tűzoltó egyesületek és az alkalomszerűen igénybe vehető létesítményi tűzoltóságok Szer adatlapjainak kitöltéséért a TMMA-t kitöltő tűzoltóság a felelős.
16. § A katasztrófavédelmi igazgatóság tűzoltósági főfelügyelője köteles a TMMA, a Szer-, a Tűzvizsgálati- és az Erdő és Vegetációtűz Felviteli adatlapok kitöltését, lezárását folyamatosan ellenőrizni, hiányosság esetén azok megszüntetésére intézkedni.
17. § Az adatszolgáltatók – a Tűzvizsgálati adatlapok kivételével – a tárgyévet követő január 5-ig az előző évi adatlapokat az online KAP-ban lezárják.
18. § A BM OKF érintett szakmai szervezeti egységei az online KAP adatlapjait érintő jogszabályok, belső normák változásáról a BM OKF Informatikai Főosztályt haladéktalanul értesítik.
19. § A tűzoltóság által a tűzeset, műszaki mentés, helyismereti foglalkozások vagy gyakorlatok során a mentő tűzvédelmi beavatkozást befolyásoló állapotról a helyszínen lévő tűzoltóság tűzoltásvezetője/kárhelyparancsnoka/gyakorlatvezetője a 3. melléklet szerinti átiratot készíti. Az átiratot át kell adni eredetben annak a hivatásos tűzoltóság parancsnokának, amelynek a működési területét a feltárt szabálytalanság, hiányosság érintette.
20. § A hivatásos tűzoltóság parancsnoka a 19. § szerint átvett átiratot aláírásával ellátva, eredetben átadja annak a katasztrófavédelmi kirendeltségnek, amelynek illetékességi területét a szabálytalanság, hiányosság érintette.
21. § A katasztrófavédelmi igazgatók – figyelemmel a helyi sajátosságokra – a jelen utasítással összhangban, a benne foglaltak végrehajtásának részletszabályait intézkedésben szabályozhatják.
22. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
23. §1
1. melléklet az 1/2025. (I. 23.) BM OKF utasításhoz
2. melléklet az 1/2025. (I. 23.) BM OKF utasításhoz
TÁJÉKOZTATÓ SZEMÉLYES ADAT KEZELÉSÉRŐL
A hatóság a hatósági eljárás lefolytatásához személyes adatokat kezel, tekintettel arra, hogy ezek nélkül az ügyfél vagy az eljárás egyéb résztvevője (tanú, szakértő, hatósági tanú, tolmács, szemletárgy birtokosa) nem azonosítható. Ennek megfelelően kizárólag olyan adatok megismerésére, kezelésére kerül sor, amelyek a tényállás tisztázásához elengedhetetlenek. A tényállás tisztázásához tartozik az eljárás szereplőinek azonosítása és a velük való kapcsolattartás is.
A hivatásos katasztrófavédelmi szerv hatósági tevékenysége során az adatkezeléseit az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/679 rendelete (2016. április 27.) a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről (általános adatvédelmi rendelet) 6. cikk (1) bekezdés e) pontja alapján az adatkezelő hivatásos katasztrófavédelmi szervre ruházott közhatalmi jogosítvány gyakorlásának keretében végzett feladat végrehajtása érdekében végzi.
A személyes adatok kezelésére vonatkozó jogalap a tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról szóló 1996. évi XXXI. törvény 36. § (3) bekezdése, a létesítményi tűzoltóságokra vonatkozó részletes szabályokról szóló 273/2024. (IX. 19.) Korm. rendelet 4. § (3) bekezdés a) vagy b) pontja, képfelvétel, hangfelvétel, kép- és hangfelvétel készítése esetében katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 79/A. § (1) bekezdése.
A kezelt adatok köre a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 79. § (1) bekezdése és 79/A. § (1) bekezdése alapján:
– az ügyfél természetes személyazonosító adatai, lakcíme, elérhetőségi címe, elektronikus levélcíme, telefonszámai,
– az ügyfél adóazonosító jele vagy adószáma,
– az ügyfél számlaszáma, IBAN-száma,
– a nem természetes személy ügyfél cégjegyzékszáma, nyilvántartási száma, államháztartási egyedi azonosítója, létrejöttének és megszűnésének időpontja, tevékenységi körei, székhelyének címe, elektronikus levélcíme, a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény (a továbbiakban: Dáptv.) szerinti hivatalos elérhetősége, telefonszáma,
– természetes személy képviselőjének, meghatalmazottjának vagy kapcsolattartójának természetes személyazonosító adatai, lakcíme, elektronikus levélcíme, telefonszáma,
– a természetes személy ügyfél természetes személy meghatalmazottjának természetes személyazonosító adatai, lakcíme, elektronikus levélcíme, telefonszáma, valamint
– az üggyel érintett ingatlan természetes személy tulajdonosának természetes személyazonosító adatai, nem természetes személy tulajdonosának cégjegyzékszáma, nyilvántartási száma, államháztartási egyedi azonosítója, létrejöttének és megszűnésének időpontja, tevékenységi körei, székhelyének címe, elektronikus levélcíme, a Dáptv. szerinti hivatalos elérhetősége, telefonszáma, természetes személy képviselőjének, meghatalmazottjának vagy kapcsolattartójának természetes személyazonosító adatai, lakcíme, elektronikus levélcíme, telefonszáma,
– képfelvétel, hangfelvétel, kép- és hangfelvétel.
A hatóság gondoskodik arról, hogy a törvény által védett titok (a továbbiakban: védett adat) ne kerüljön nyilvánosságra, ne juthasson illetéktelen személy tudomására, és a személyes adatok védelme biztosított legyen.
A hatósági eljárás során az általános adatvédelmi rendelet alapján adatkezelőnek minősül az elsőfokú hatóság.
Megnevezése: ………………………… Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
Székhelye:
Postai címe:
Telefonszáma:
Telefaxszáma:
Adatvédelmi tisztviselőjének postai és elektronikus elérhetősége:
Az esetlegesen kiszabott bírságok befizetésének nyomon követése és az ügykövetés, továbbá az ellenőrzés tekintetében az ügyben eljáró első- és másodfokú hatóságon túl a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság is adatkezelőnek minősül.
A Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság
Székhelye: 1149 Budapest, Mogyoródi út 43.
Postai címe: 1903 Budapest, Pf. 314
Telefonszáma: (+36-1) 469-4347, (+36-20) 820-0089
Telefaxszáma: (+36-1) 469-4157
Adatvédelmi tisztviselője: dr. Ködmön Diána tű. alezredes (a fenti postacímen, valamint a dpo@katved.gov.hu elektronikus levélcímen elérhető)
Az adatkezelési idő
Az adatkezelő a köziratokról, a közlevéltárakról és a magánlevéltári anyag védelméről szóló 1995. évi LXVI. törvény, valamint a közfeladatot ellátó szervek iratkezelésének általános követelményeiről szóló 335/2005. (XII. 29.) Korm. rendelet előírásai alapján előkészített és mindenkor hatályos iratkezelési szabályzatában meghatározott selejtezési időig őrzi az adott hatósági eljáráshoz kapcsolódó iratokat, és ezáltal az azokban foglalt személyes adatokat. A selejtezési idő lejártát követően pedig intézkedik azok megsemmisítésére.
A nem selejtezhető iratokat és ezáltal az azokban foglalt személyes adatokat az adatkezelő a Magyar Nemzeti Levéltár részére történő átadásig kezeli.
A kezelt adatokat az adatkezelő külön törvényi felhatalmazás hiányában harmadik személynek nem továbbítja. Törvényi felhatalmazás alapján adattovábbítás történhet pl. a hatóság, bíróság, szakhatóság, belföldi jogsegélyt kérő hatóság részére.
A személyes adatok biztonságát garantálja, hogy az ügyiratokba és az ügykövető rendszerekbe kizárólag az adatkezelőnél hatósági tevékenységet végző, az adott ügyben feladatát tekintve érintett személyek, valamint az ő tevékenységük ellenőrzésére jogosult állománytagok tekinthetnek be. A hatósági ügyek követésére szolgáló nyilvántartásokat az ügyintézők személyhez fűződő jogosultsággal és jelszóval használhatják.
Az adatkezelő adatfeldolgozót nem vesz igénybe, az adatok feldolgozását saját szervezetén belül végzi.
Ön mint érintett, a nyilvántartásban szereplő személyes adatai vonatkozásában:
Tájékoztatást kérhet személyes adatai kezeléséről, hogy az adatkezelő a tájékoztatóban megjelölt adatokat milyen jogalapon, milyen adatkezelési cél miatt, milyen forrásból, mennyi ideig kezeli, az adatkezelő kinek, mikor, milyen jogszabály alapján, mely személyes adataihoz biztosított hozzáférést, vagy kinek továbbította a személyes adatokat, előfordult-e személyes adatai tekintetében adatvédelmi incidens.
Az érintett kérheti, hogy az adatkezelő indokolatlan késedelem nélkül helyesbítse a rá vonatkozó pontatlan személyes adatokat, továbbá jogosult arra, hogy kérje a hiányos személyes adatok – egyebek mellett kiegészítő nyilatkozat útján történő – kiegészítését. Az adatváltozást, amennyiben azok azonosító adatok, igazolni kell.
Az érintett kérheti az adatkezelőtől személyes adatainak törlését, de ennek teljesítését az adatkezelő a tájékoztatóban szereplő adatkezelések tekintetében, azok kötelező jellegére tekintettel, megtagadhatja.
Az érintett kérheti, hogy az adatkezelő korlátozza a tájékoztatóban szereplő adatkezelések valamelyikét, ha
– vitatja a személyes adatok pontosságát,
– az adatkezelés jogellenes, és egyébként ellenzi az adatok törlését,
– az adatkezelőnek már nincs szüksége a személyes adatokra adatkezelés céljából, de az érintett kéri azokat jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez, vagy
– az érintett a lentiek szerint tiltakozott az adatkezelés ellen.
A korlátozás ideje alatt az adatkezelő az adatot kizárólag tárolja, így pl. nem törli, módosítja vagy továbbítja azt, csak ha az érintett ehhez hozzájárul, vagy jogi igények előterjesztéséhez vagy más természetes vagy jogi személy jogainak védelme érdekében vagy fontos közérdekből lehet kezelni.
A fenti kérelmek ügyintézési határideje 1 hónap, és azok postai úton az adatkezelőként megjelölt hivatásos katasztrófavédelmi szerv Hatósági Osztályának címezve, elektronikus úton e-papír-szolgáltatás igénybevételével nyújthatók be (https://epapir.gov.hu/).
A tiltakozáshoz való jog keretében az érintett a saját helyzetével kapcsolatos okokból bármikor tiltakozhat az adatkezelés ellen. Ebben az esetben az adatkezelő a személyes adatokat nem kezelheti tovább, kivéve ha bizonyítja, hogy az adatkezelést olyan kényszerítő erejű jogos okok indokolják, amelyek elsőbbséget élveznek az érintett érdekeivel, jogaival és szabadságaival szemben, vagy amelyek jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez kapcsolódnak. Az adatkezelő a tiltakozást a kérelem benyújtásától számított legrövidebb időn belül, de legfeljebb 1 hónapon belül megvizsgálja, annak megalapozottsága kérdésében döntést hoz, és döntéséről a kérelmezőt írásban tájékoztatja.
Ha az érintett úgy érzi, hogy az adatkezelés során sérelem érte, annak tényét a helyzet rendezése érdekében a tájékoztatóban feltüntetett adatvédelmi tisztviselő felé jelezheti.
Amennyiben a megkeresés nem vezetett eredményre, az érintett az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 52. §-a alapján a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál bejelentést tehet, továbbá az Infotv. 23. §-a szerint, valamint a polgári törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény Második Könyv III. része alapján bírósághoz fordulhat.
A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elérhetősége:
Postacím: 1363 Budapest, Pf. 9
Telefon: +36 (1) 391-1400
Elektronikus postacím: ugyfelszolgalat@naih.hu
Honlap: www.naih.hu
Az adatvédelmi perekben eljáró bíróságok listája:
http://birosag.hu/torvenyszekek
3. melléklet az 1/2025. (I. 23.) BM OKF utasításhoz
A 23. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás