• Tartalom

25/2015. (XII. 4.) GVH utasítás

25/2015. (XII. 4.) GVH utasítás

a Gazdasági Versenyhivatal ellenőrzési nyomvonaláról, a szabálytalanságok kezelésének eljárásrendjéről és kockázatkezelésének eljárásrendjéről1

2020.12.05.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában meghatározott jogkörömben eljárva, a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 6. § (4) bekezdése és 7. § (1) bekezdése alapján, a Gazdasági Versenyhivatal szervezeti és működési szabályzatáról szóló 14/2014. (X. 15.) GVH [13/2014. (X. 22.) GVH] utasítás 80. § 41. pontjában foglalt tárgykörben – az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 69. § (2) bekezdése és a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 6. § (3) bekezdése rendelkezéseire figyelemmel – a Gazdasági Versenyhivatal ellenőrzési nyomvonalának elkészítésével kapcsolatos szabályokat, a szabálytalanságok kezelésének eljárásrendjét és a kockázatkezelési eljárásrendet az alábbiak szerint állapítom meg.

I. Fejezet

AZ ELLENŐRZÉSI NYOMVONAL ELKÉSZÍTÉSE

1. Az ellenőrzési nyomvonal célja

1. § (1) A költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Bkr.) 6. § (3) bekezdése szerinti ellenőrzési nyomvonal elkészítésének célja, hogy a Gazdasági Versenyhivatalban (a továbbiakban: Hivatal) végzett tevékenységre vonatkozóan áttekintést adjon a vezetőknek, a belső és külső ellenőröknek és a folyamatban részt vevő munkatársaknak az egyes folyamatok tartalmáról, a feladatellátás jogszabályi vagy egyéb alapjairól, az ellenőrzési nyomvonal alapját képező dokumentumokról, a feladatellátásért felelős személyekről, a közreműködő szervezeti egységekről, a folyamatba épített kontrollokról, a feladatellátás ellenőrzéséről, az ellenőrzés végrehajtásának módjáról, a kockázati eseményekről, a pénzügyi teljesítés, valamint a könyvekben való nyilvántartás elvégzéséről.

(2) Az ellenőrzési nyomvonalat a Hivatal valamennyi működési folyamatának figyelembe vételével kell elkészíteni.

2. Az ellenőrzési nyomvonal elkészítése

2. § (1)2 A Gazdasági Versenyhivatal szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2020. (VII. 14.) GVH utasítás (a továbbiakban: Szmsz.) szerinti folyamatgazda felelős az ellenőrzési nyomvonal saját folyamatgazdai felelőssége alá tartozó tevékenységet érintő részének, ezen belül a tevékenység szöveges leírásának, valamint az azt szemléltető táblázatnak vagy folyamatábrának az elkészítéséért. A szöveges leírást olyan formában kell szemléltetni, amely az adott tevékenység szempontjából célszerűbbnek és szemléletesebbnek mutatkozik, a szemléltetés formájáról kétség esetén a folyamatgazda javaslata alapján a kontrollkoordinátor dönt.

(2) Az adott tevékenység táblázatos formában történő szemléltetése esetén az 1. melléklet szerinti táblázatot kell alkalmazni.

(3)3 Az ellenőrzési nyomvonal folyamatgazdai felelőssége alá tartozó részét a folyamatgazda szükség szerint, de legalább évente egyszer felülvizsgálja, és az Szmsz.-ben foglaltak szerint javaslatot tesz a kontrollkoordinátor számára az ellenőrzési nyomvonal módosítására.

3. § (1) Az ellenőrzési nyomvonal kialakítása során különösen az alábbi ellenőrzési pontokat kell beiktatni:

a) vezetői ellenőrzési pontok,

b) szervezeti ellenőrzési pontok,

c) jóváhagyási ellenőrzési pontok,

d) működési ellenőrzési pontok,

e) hozzáférési ellenőrzési pontok,

f) megszakítási ellenőrzési pontok.

(2) A Hivatal ellenőrzési nyomvonalának kialakításakor a szakmai folyamatok, a gazdasági események sorrendiségének kiválasztásában a Hivatalra vonatkozó legjellemzőbb folyamatok képezik az elsődleges szempontot.

(3) Az ellenőrzési nyomvonal és az azt szemléltető táblázatok és folyamatábrák összességének rendszere a Hivatal valamennyi munkafolyamatát leírja, ideértve a tervezés, a végrehajtás és a beszámolás szakaszát is, és folyamatonként megjelöli a folyamatért felelős személyt, az ellenőrzési pontokat, a folyamathoz kapcsolódó dokumentumokat és nyilvántartásokat.

4. § (1)4 Az ellenőrzési nyomvonal kialakításánál alkalmazott folyamatábrákra vonatkozó előírásokat az elnök által jóváhagyott folyamatleírási módszertan tartalmazza, és annak elkészítésére az Szmsz.-ben foglaltakat is alkalmazni kell.

(2) A folyamatábrák több szervezeti egység egymásra épülő tevékenységének bemutatására szolgálnak, a részfolyamatok kapcsolódási pontjait, a kommunikációs folyamatokat és a kontrollpontokat is szemléltetik.

II. Fejezet

SZABÁLYTALANSÁGOK KEZELÉSÉNEK ELJÁRÁSRENDJE

5. § (1) A Hivatal a belső kontrollrendszerének részeként az Szmsz.-ben, az etikai szabályzatban, a közszolgálati szabályzatban, a jelen utasításban, valamint egyéb normatív utasításokban rögzítettek szerint biztosítja a működésével összefüggő normatív szabályok, ezen belül különösen a feladatai ellátására szolgáló előirányzatokkal, létszámmal és a vagyonnal való szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes gazdálkodás érvényesülését, a feladat- és hatáskörében felmerülő szabálytalanság észlelése esetén a szabálytalanság kivizsgálását, súlyával arányos kezelését, a megfelelő következmények érvényesítését, és ezzel a hasonló jellegű szabálytalanság megelőzését.

(2)5 A Hivatal működésével összefüggő súlyos szabálytalanságra, integritási vagy korrupciós kockázatra vonatkozóan tett bejelentésre (a továbbiakban: integritássérelmi bejelentés) és az azzal kapcsolatos eljárásra az Szmsz. 74–76. §-át kell alkalmazni.

(3) Ezen utasítást kell alkalmazni minden olyan, akár szándékosan, akár gondatlanul elkövetett tevékenység vagy mulasztás észlelése esetén, amely a Hivatal működésének rendjétől, az ellenőrzési nyomvonaltól, vagy az azt szemléltető táblázattól vagy folyamatábrától való eltérést eredményez, illetve a Hivatal feladat- és hatáskörének ellátását vagy az államháztartás működési rendjét, a költségvetési, illetve vagyongazdálkodást sérti vagy veszélyezteti (a továbbiakban: szabálytalanság), és amelynek kezelése nem tartozik jogszabály vagy más normatív utasítás hatálya alá.

(4) Vezetői intézkedésben meghatározhatók olyan konkrét szabálytalanságtípusok, amelyek a Hivatal feladat- és hatáskörére, működésének sajátosságaira tekintettel vagy az ellenőrzési nyomvonal és a felmért kockázatok alapján várhatóan előfordulhatnak vagy egyébként jellemzőek lehetnek.

3. A szabálytalanságok megelőzése

6. § (1) A szabálytalanságok megelőzése érdekében a Hivatal vezetői, az Szmsz. szerinti folyamatgazda, továbbá a folyamatgazdának nem minősülő szervezetiegység-vezető, a belső ellenőr és valamennyi munkatárs gondoskodik a jogszabályok, valamint a normatív és egyedi utasítások betartásáról, és figyelemmel kíséri azok érvényesülését.

(2) Ha a normatív vagy egyedi utasítás hibája vagy hiányossága folytán felmerül a szabálytalanság kockázata vagy gyanúja, vagy egyébként a szabálytalanság megelőzése a normatív utasítás módosításával vagy az egyedi utasítás megváltoztatásával biztosítható, az ezt észlelő személy a körülmények és a probléma ismertetésével és megoldási javaslattal együtt a szolgálati út betartásával kezdeményezi az utasítás módosítását vagy megváltoztatását.

4. Folyamatba épített előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzési rendszer

7. § (1)6 Az operatív tevékenységek keretében megvalósuló folyamatos és eseti nyomon követés célja, hogy a Hivatal valamennyi tevékenysége során a folyamatokba épített ellenőrzési pontok segítségével, illetve a felelősségi körök normatív utasításban és az álláshelyen ellátandó feladatok leírásában történő egyértelmű rögzítésével kiküszöbölje a szabálytalanságok elkövetésének lehetőségét, hozzájáruljon az esetleges szabálytalansággal okozott kár mértékének csökkentéséhez, valamint a szabálytalanság megelőzéséhez.

(2)7 A Hivatal az operatív tevékenységek keretében megvalósuló folyamatos és eseti nyomon követés keretében az ellenőrzési pontok kialakításakor figyelembe veszi a belső ellenőr érintett területre vonatkozó megállapításait, különös tekintettel a mulasztások, hiányosságok, egyéb szabálytalanságok tényeire, okaira, körülményeire, illetve a felelősökre.

(3) A vezetői értekezlet a szabálytalanságok megelőzése érdekében évente egyszer értékeli a Hivatal működési folyamatait a belső ellenőr megállapításai alapján. A belső ellenőrt a vezetői értekezlet ezen ülésére meg kell hívni, az ülésen tanácskozási joggal részt vehet.

5. A szabálytalanságok kezelése

8. § (1) A szabálytalanság kezelése magában foglalja a szabálytalanság észlelését, nyilvántartását, kivizsgálását, a szabálytalanság nyomán tett esetleges intézkedést, az intézkedés végrehajtásának nyomon követését és ellenőrzését, valamint – ha az szükséges – a szabálytalansággal kapcsolatos belső és külső tájékoztatási feladatok ellátását.

(2) A szabálytalanságkezeléssel összefüggő feladatok ellátásáért saját feladat- és felelősségi körén belül valamennyi munkatárs felelős.

(3)8 A szabálytalanságkezelés jelen utasításban megállapított szabályait akkor kell alkalmazni, ha a szabálytalanságra az Szmsz. 68–71. §-a szerinti eljárás, az etikai és a fegyelmi eljárás különös szabályai nem alkalmazandók.

6. Szabálytalanság észlelése bejelentés alapján

9. § (1) Ha a szabálytalanságot vagy a szabálytalanságra utaló körülményt a Hivatal munkatársa észleli, és nincs helye az Szmsz. szerinti integritássérelmi bejelentésnek, a munkatárs az általa észlelt körülményről vagy szabálytalanságról tájékoztatja közvetlen vezetőjét, illetve – ha az ügy körülményei azt indokolják – a szabálytalansággal érintett vezető tevékenységét irányító vezetőt.

(2) Bejelentést névtelenül is lehet tenni, a névtelen bejelentés a szabálytalansági eljárás megindítását nem zárja ki. A bejelentő kérheti továbbá, hogy a szabálytalansági eljárás lefolytatása során tartsák titokban azt a tényt, hogy bejelentéssel élt.

(3) A bejelentőt bejelentése miatt nem érheti hátrány.

(4)9 A tájékoztatás alapján a vezető saját hatáskörben intézkedik, vagy szükség szerint integritási, etikai, fegyelmi eljárást kezdeményez vagy javaslatot tesz az ezen eljárások, továbbá a szabálysértési vagy büntető eljárás kezdeményezésére jogosult személy számára az eljárás kezdeményezésére, és erről a szolgálati út betartásával tájékoztatja az elnököt.

(5)10 A vezető, ha indokoltnak látja, a saját hatáskörében kezelt szabálytalanságról a szolgálati út betartásával tájékoztathatja az elnököt.

(6)11 A tájékoztatásban ki kell térni a szabálytalanság észlelésével, tartalmával, kivizsgálásával, lehetséges következményeivel kapcsolatos lényeges körülményekre, valamint az operatív tevékenységek keretében megvalósuló folyamatos és eseti nyomon követés hatékony működésével összefüggő észrevételekre.

10. §12 Külső bejelentésre – ha arra tartalmánál vagy jellegénél fogva nem alkalmazandó az Szmsz. szerinti integritássérelmi bejelentésre vonatkozó eljárás az Szmsz. 77. §-a alapján – a 9. §-t kell megfelelően alkalmazni.

7. Szabálytalanság észlelése saját hatáskörben intézkedésre jogosult vezető által

11. § Ha a szervezeti egység vezetője vagy a vezető szabálytalanságot észlel, és nincs helye az Szmsz. szerinti integritássérelmi bejelentésnek, a 9. § (4)–(6) bekezdést kell megfelelően alkalmazni.

8. Szabálytalanság észlelése a belső ellenőrzés során

12. §13 A belső ellenőrzés során feltárt szabálytalanság esetén a Bkr.-ben és az Szmsz.-ben foglaltak szerint kell eljárni, azzal, hogy külön kell vizsgálni az alábbiakat:

a) a FEUVE rendszer hatékony működésével kapcsolatos szempontok, ideértve a rendszer esetleges hiányosságait és azok lehetséges megoldását,

b) az esetleges vezetői mulasztások a megelőzés és a következmények elhárítása vagy mérséklése terén,

c) az intézkedések esetleges eredménytelenségének oka,

d) a korábbi kapcsolódó tapasztalatok, az ezzel kapcsolatos dokumentáció esetleges hiányának oka.

13. § Ezen utasítás hatálya a belső ellenőr külön jogszabály szerinti tevékenységére nem terjed ki.

9. A szabálytalanság kivizsgálása

14. § (1) A jelen utasítás hatálya alá tartozó szabálytalanságot az érintett szervezeti egység vezetője vizsgálja ki. Ha a szabálytalanság körülményei alapján az érintett szervezeti egység vezetőjétől a vizsgálat tárgyilagos lefolytatása nem várható, a szabálytalanságot a tevékenységét irányító vezető vizsgálja ki.

(2) Ha a szabálytalanság kezelésével kapcsolatos eljárás nem tartozik más jogszabály vagy normatív utasítás hatálya alá, és a szabálytalanság kivizsgálása szükséges, azt lehetőség szerint a szabálytalanságról való tudomásszerzéstől számított öt munkanapon belül be kell fejezni. Különösen összetett vizsgálat esetén a határidő túlléphető, de a húsz munkanapot nem haladhatja meg. Ha a szabálytalanság kivizsgálása ennél hosszabb időt venne igénybe, akkor integritássérelmi bejelentést kell tenni.

(3) Ha a szabálytalanság kivizsgálásának eredményeként más jogszabály vagy normatív utasítás hatálya alá tartozó eljárás – így különösen büntető-, szabálysértési, fegyelmi, etikai vagy integritássérelmi eljárás – megindítása vagy kezdeményezése nem szükséges, de a szabálytalanság megszüntetése, vagy a következmények elhárítása vagy mérséklése érdekében saját hatáskörben intézkedést kellett hozni, a szabálytalanság nyilvántartásában javaslatot kell tenni a hasonló jellegű szabálytalanságok megelőzésének lehetőségeire és módjára.

10. Kiemelkedő súlyú szabálytalanságok kezelése

15. § (1)14 A vezető a kiemelkedő súlyú szabálytalanságról, így különösen az ötszázezer forintot meghaladó kárt okozó vagy súlyos biztonsági vagy egyéb kockázatot jelentő szabálytalanságról, vagy a körülmények alapján egyébként kiemelkedően súlyosnak tűnő szabálytalanságról a szolgálati út betartásával tájékoztathatja az elnököt, ha a szabálytalanság jellege alapján egyéb – így különösen büntető-, szabálysértési, fegyelmi, etikai vagy integritássérelmi eljárás megindításának vagy kezdeményezésének nincs helye.

(2) Az ezen utasítás hatálya alá tartozó kiemelkedő súlyú szabálytalanság kivizsgálásáért felelős személyt az elnök jelöli ki, egyúttal megállapítja a kivizsgálásra rendelkezésre álló határidőt is.

(3) Az ezen utasítás hatálya alá tartozó kiemelkedő súlyú szabálytalanság kivizsgálásába a belső ellenőrt és az érintett szervezeti egységeket be kell vonni.

(4) Az ezen utasítás hatálya alá tartozó kiemelkedő súlyú szabálytalanság kivizsgálásáért felelős személy a vizsgálatról, annak eredményéről és javaslatairól jelentést készít az elnöknek. Az elnök a jelentés alapján dönt a szükséges intézkedésről.

11. A szabálytalansággal kapcsolatos intézkedések nyomon követése, a szabálytalansági nyilvántartás

16. § (1) Indokolt esetben a munkatársakat a szabálytalansággal érintett körben szükség szerint tájékoztatni kell a szabálytalanságról, annak következményeiről, a kivizsgálás eredményéről, az annak nyomán hozott intézkedésről és a jövőbeli hasonló szabálytalanság megelőzésének lehetőségéről és módjáról.

(2)15 A jelen utasítás szerint kivizsgált szabálytalanságról szervezeti egységenként nyilvántartást kell vezetni, amelyek alapján a kontrollkoordinátor évente összefoglaló nyilvántartást készít, amelyet megküld a belső ellenőrnek is. A nyilvántartásnak tartalmaznia kell

a) a szabálytalanság észlelésének idejét,

b) a szabálytalanság típusát,

c) a szabálytalanság lényegének rövid leírását,

d) a kapcsolódó ügyirat iktatószámát,

e) az alkalmazott intézkedést, a végrehajtásért felelős személyt és a végrehajtás határidejét,

f) az intézkedés tényleges végrehajtásának idejét,

g) a szabálytalansággal okozott kár jellegét és összegét.

(3) A jelen utasítás szerint kivizsgált szabálytalanság kapcsán hozott intézkedés végrehajtását és hatékonyságát az intézkedést meghozó személy figyelemmel kíséri, és ezzel kapcsolatos észrevételeit, javaslatait szükség esetén jelzi a tevékenységét irányító vezetőnek.

(4) A szervezeti egység a nyilvántartott szabálytalanság kivizsgálásával kapcsolatos iratanyagot iktatja.

III. Fejezet

KOCKÁZATKEZELÉSI ELJÁRÁSREND

12. A Hivatal kockázatkezelési rendszere, a kockázatkezelési eljárásrend szabályozásának célja

17. § (1) A Hivatal kockázatkezelési rendszere a Hivatal vezetésének gyakorlati módszere, olyan irányítási eszközök és módszerek összessége, amely a belső kontrollrendszer részeként kiterjed a Hivatal által a tervezés, a döntéshozatal és a végrehajtás során végzett tevékenységekre jellemző, a Hivatal szervezeti céljainak elérését veszélyeztető tényezők (a továbbiakban: kockázat) azonosítására, értékelésére, elemzésére, csoportosítására, a kockázatokra adott válaszra és a kockázatok felülvizsgálatára, valamint a Hivatal kockázati kitettségének mérséklésére.

(2) A kockázatkezelési eljárás célja, hogy intézményesített keretek között, valamint folyamatba építetten csökkentse vagy megszüntesse a kockázatkezelési rendszerben feltárt egyes kockázatok hatását, megelőzze a kockázat bekövetkezését és biztosítsa a kockázatkezelési rendszerben hozott intézkedések folyamatos nyomon követését, ezáltal támogassa a Hivatal feladatellátását.

(3) A kockázatkezelés folyamata a következőket foglalja magában:

a) a kockázat azonosítása,

b) a kockázat értékelése,

c) a kockázati tűréshatár, vagyis a még elfogadható kockázati szint meghatározása,

d) kockázatkezelési javaslat kidolgozása, a kockázatra adott lehetséges válasz meghatározása,

e) a kockázatra alkalmazott intézkedés és az intézkedés végrehajtása,

f) nyomon követés, a kockázat felülvizsgálata.

13. A kockázatok azonosítása, értékelése és csoportosítása, a kockázatkezelési feladatok meghatározása

18. § (1)16 A kockázatok azonosításának célja annak megállapítása, hogy melyek a Hivatal célkitűzéseit veszélyeztető fő kockázatok. A Hivatal tevékenységében és gazdálkodásában rejlő kockázatok intézményesített keretek között történő felmérését és a kockázati feladatok meghatározását a kontrollkoordinátor, az operatív tevékenységek keretében megvalósuló folyamatos és eseti nyomon követés keretében pedig az önálló szervezeti egység vezetője végzi az Szmsz.-ben foglaltak szerint.

(2)17 A kockázatokat azonosításukat és elemzésüket követően csoportosítani kell oly módon, hogy az elősegítse a hatékony kockázatkezelést és valamennyi kapcsolódó kockázat azonosítását. A kockázatok értékelésének célja annak megállapítása, hogy a beazonosított kockázatok milyen mértékben befolyásolják a Hivatal célkitűzéseit. Az értékelés során meg kell határozni a feltárt kockázati tényezők bekövetkezésének valószínűségét, illetve azok szervezeti egységekre gyakorolt hatását.

(3) A kockázatokat a Hivatal egészének, valamint azon belül a szervezeti egységeknek és a fejezeti kezelésű előirányzatoknak az adott kockázattal szembeni tűrőképessége alapján kell értékelni. A kockázati tűréshatár megállapítása érdekében meg kell határozni azt az elfogadható kockázati szintet, amelynél a kockázat bekövetkezése esetén a valószínűsíthető hatás súlya vagy a kockázat kiküszöbölésének költsége és az ezzel elérhető eredmény aránytalansága miatt a kockázat tűrése indokolt, az ezt a szintet meghaladó kockázatra a kockázati tűréshatár meghatározásával együtt intézkedést vagy választ kell kidolgozni.

(4) A kockázatok azonosítását és értékelését, valamint a szükséges válaszok és folyamatba épített kontrollintézkedések meghatározását a 2. melléklet szerinti kockázati mátrix alapján kell elvégezni az ott meghatározott kockázati tűréshatár alapján.

(5) A kockázatok elemzését és csoportosítását a 3. és 4. melléklet szerinti táblázat kitöltésével kell elvégezni, figyelemmel az államháztartásért felelős miniszter által kiadott standardokra, útmutatókra és egyéb módszertani ajánlásokra.

19. § (1)18 A kontrollkoordinátor számára az Szmsz. szerinti kockázatkezelési feladatok körében a saját felelősségi körébe tartozó folyamat tekintetében a folyamatgazda tesz javaslatot. A javaslatban meg kell jelölni

a) az érintett folyamatot,

b) az azonosított kockázatot,

c) a kockázat bekövetkezésének valószínűségét,

d) bekövetkezése esetén a kockázat valószínűsített hatását és ez alapján a kockázati értéket,

e) az alkalmazandó kontrollintézkedést,

f) azt, hogy a kockázat meghaladja-e a kockázati tűréshatárt,

g) szükség esetén a javasolt intézkedést,

h) az intézkedés végrehajtásáért felelős személyt.

(2)19 A folyamatgazda a folyamatmodell felülvizsgálata során évente ismételten elvégzi a kockázatok azonosítását és értékelését, és ez alapján az (1) bekezdés szerinti tartalommal javaslatot tesz a kontrollkoordinátor számára az ellenőrzési nyomvonal vagy a folyamatmodell felülvizsgálatára, módosítására, a szükséges intézkedésre vagy annak kezdeményezésére.

14. A kockázatkezelés végrehajtása, kockázatkezelési intézkedések

20. § (1)20 A kontrollkoordinátor a kockázatra adandó válasz vagy intézkedés meghatározása során a következő szempontokat veszi figyelembe:

a) az adott kockázat Hivatalra vagy fejezeti kezelésű előirányzatra gyakorolt hatása,

b) a Hivatal célkitűzései, az egyes célok közötti kapcsolat,

c) a kockázattal érintett folyamat,

d) az adott kockázat kezelésében részt vevő szervezeti egység,

e) a válasz vagy intézkedés költsége,

f) a várható eredmény.

(2) A kockázatkezelési intézkedést várható hatása és a végrehajtásával járó költség összevetésével kell értékelni.

21. § (1) A kockázatkezelési intézkedéseket folyamatba építetten, kontrolltevékenységeken keresztül kell megvalósítani.

(2) A kontrolltevékenység lehet

a) megelőző,

b) helyreállító,

c) iránymutató vagy

d) feltáró.

(3) A (2) bekezdés szerinti megfelelő kontrolltevékenység megválasztása során figyelembe kell venni az egyes kontrolltevékenység-típusok módszertani és egyéb ajánlásokban foglalt jellemzőket és szempontokat.

(4) A kockázatkezelési intézkedést alkalmazó szervezeti egység vagy személy folyamatosan nyomon követi az intézkedés megvalósulását és hatását.

15. A kockázatok nyomon követése és a kockázatkezelés felülvizsgálata

22. §21 A kockázatok nyomon követését és a kockázatkezelés felülvizsgálatát a szervezeti egység vezetője folyamatba építetten végzi, emellett a folyamatgazda a folyamatba épített felülvizsgálat keretében évente javaslatot tesz a szervezetfejlesztési és minőségirányítási munkacsoport számára a kockázatkezelés felülvizsgálatára. A kockázatkezelés felülvizsgálatának eszközei:

a) a kockázatokkal kapcsolatos önértékelés,

b) a felelős személy beszámoltatása,

c) a kockázatkezeléssel kapcsolatos módszertani és egyéb ajánlások, előírások, útmutatók alkalmazása,

d) az ellenőrzési nyomvonal és a szabálytalanságok kezelésére vonatkozó belső szabályozás felülvizsgálata.

IV. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

16. Hatályba léptető rendelkezés

23. § (1) Ez az utasítás 2016. január 1-jén lép hatályba.

(2) Az ellenőrzési nyomvonalat első alkalommal 2016. március 1-ig kell elkészíteni és jóváhagyni.

17. Módosuló rendelkezések

24. §22

1. melléklet a 25/2015. (XII. 4.) GVH utasításhoz



5E06821_0

Ellenőrzési nyomvonal – SZERVEZETI EGYSÉG MEGNEVEZÉSE

A)
Sor-
szám

B)
Tevékenység, feladat

C)
Jogszabály, egyéb normatív rendelkezés

D)
Előkészítési feladatok,
input adatok

E)
Tevékenységben, feladatban közreműködő szervezeti egység

F)
Keletkező dokumentum

G)
Felelős vagy kötelezettség-vállaló

H)
Határidő

I)
Ellenőrző vagy érvényesítő

J)
Ellenőrzés gyakorisága

K)
Utalványozó/Ellenjegyző/ Jóváhagyó/ Intézkedést elrendelő

L)
Pénzügyi teljesítés

M)
Könyvve-zetésben való megjelenés

1.

FŐFOLYAMAT MEGNEVEZÉSE (pl. Költségvetési tervezés folyamata)

1.1

1.2

1.3

1.x

2.

FŐFOLYAMAT MEGNEVEZÉSE (pl. Tanúmeghallgatás)

2.1

2.2

2.x

3.

FŐFOLYAMAT MEGNEVEZÉSE közbeszerzés, beszerzés

3.1

3.2

3.x



A táblázat oszlopainak tartalma:

1. Sorszám: a főfolyamat lépéseinek egymásutániságát, sorrendjét jelzi.
2. Tevékenység/feladat: a főfolyamat adott lépésének tartalmát tömören fogalmazza meg.
3. Jogszabályi alap: az adott tevékenység elvégzésére vonatkozó jogszabály, közjogi szervezetszabályozó eszköz vagy belső szabályzat.
4. Előkészítési feladatok, input adatok: a feladatellátás feltételeinek megteremtésére, az azzal kapcsolatos szervezési feladatok megoldása, amely során meghatározásra kerül, hogy milyen előkészítő feladatokat kell elvégezni és milyen dokumentumok alapján a feladatok végrehajtásához.
5. Tevékenységben/feladatban közreműködő szervezeti egység: az adott feladat ellátása során a Hivatal más szervezeti egységéhez vagy más szervezethez való esetleges kapcsolódási pont.
6. Keletkező dokumentum: a tevékenység vagy feladat eredménye, amely a további munkálatok alapját képezi.
7. Felelős, kötelezettségvállaló: a tevékenység vagy feladat végrehajtásáért felelős személy beosztása.
8. Határidő: olyan határidő vagy határnap, amit a tevékenység vagy feladat adott lépésének végrehajtására jogszabály, közjogi szervezetszabályozó eszköz vagy belső szabályzat előír, illetve amit vezetői döntés meghatároz.
9. Ellenőrző, érvényesítő: az addig elvégzett feladat szabályszerű végrehajtásáért, illetve az elkészült anyag kontrollálásáért felelős személy beosztása
10. Ellenőrzés gyakorisága: a tevékenység vagy feladat adott lépésének ellenőrzésére az ellenőrzési ponthoz kapcsolódó jogszabály, közjogi szervezetszabályozó eszköz vagy belső szabályzat által előírt ellenőrzés gyakorisága.
11. Utalványozó/ellenjegyző/jóváhagyó/intézkedést elrendelő: az arra feljogosított, általában magasabb vezető beosztású személy, aki dönthet az addig elvégzett feladat elfogadásáról, a folyamat továbbviteléről.
12. Pénzügyi teljesítés: a jóváhagyás után, jogszabályi előíráson vagy egyéb kötelezettséget keletkeztető dokumentumon alapuló feltételek teljesítését követő kifizetés.
13. Könyvvezetésben való megjelenés: a folyamat adott lépésének, pénzügyi következményeinek nyilvántartása.

A táblázat sorai az adott szervezeti egység működési folyamatainak és az azokhoz tartozó részfolyamatoknak számához igazodva szabadon bővíthető.

2. melléklet a 25/2015. (XII. 4.) GVH utasításhoz


A kockázatok hatásának értékelése és az alkalmazandó kontrollok meghatározása


1.    A kockázatok értékelésének célja annak megállapítása, hogy a beazonosított kockázatok milyen mértékben befolyásolják a feladatellátás szabályszerűsét, eredményességét, ezért az értékelés során meg kell határozni a feltárt kockázati tényezők bekövetkezésének valószínűségét, illetve a szervezeti egységre gyakorolt hatását

2.    Kockázatok hatásának értékelése az alábbi 10×10-es kockázati mátrix segítségével történik:


3.    Meg kell becsülni az adott kockázat bekövetkezésének valószínűségét és szervezetre gyakorolt hatásának értékét 1 és 10 között, amely alapján az adott kockázat elhelyezhető a mátrixban, és ezzel megállapítható az adott kockázat hatása:


A két becsült érték szorzata adja a kockázat együttes hatásának értékét, amely alapján a kockázatok fontosságuk szempontjából rangsorolhatók.

4.    A kockázatok hatásának megállapítását követően kell meghatározni az alkalmazandó kontrollokat az alábbi kockázati térkép alapján.

5.    A kockázati mátrix alapján a kockázatok négy csoportba sorolhatók, és mindegyik csoporthoz meghatározásra kerültek az alkalmazandó kontrollok azzal, hogy azoknál a kockázatoknál, amelyek az átlagos tűréshatárt meghaladják minden esetben megelőző kontrollt kell alkalmazni.

3. melléklet a 25/2015. (XII. 4.) GVH utasításhoz



5E06825_0

Kockázatok és intézkedések nyilvántartása – SZERVEZETI EGYSÉG MEGNEVEZÉSE

A)
Sor-
szám

B)
Tevékenység, feladat

C)
Azonosított kockázati események

D)
Kockázat szervezetre gyakorolt együttes hatása
(A=alacsony, K=közepes, M=magas)

E)
Alkalmazandó kontroll (megelőző, helyreállító, iránymutató, feltáró)

F)
Intézkedést igényel-e?
(igen/nem)
(ha kockázati tűréshatárt meghaladja=igen)

G)
Intézkedés végrehajtásáért felelős

H)
Kockázat kezelésére javasolt intézkedés

I)
Intézkedéssel elért eredmények

1.

4. melléklet szerint

1.1

1.2

1.x

2.

4. melléklet szerint

2.1

2.2

2.x

3.

4. melléklet szerint

3.1

3.2

3.x

4. melléklet a 25/2015. (XII. 4.) GVH utasításhoz



5E06826_0

Főfolyamatok kockázatelemzése – SZERVEZETI EGYSÉG MEGNEVEZÉSE

1.

FŐFOLYAMAT NEVE

A)
Sor-
szám

B)
Kockázati tényező

C)
Való-
színűség értéke
(1–10)

D)
Hatás értéke
(1–10)

E)
Együttes hatás (val.*hatás)

F) kockázati hatások minősítése

F/a) alacsony

F/b) közepes

F/c) magas

1.

A szakmai feladatellátással kapcsolatos kockázatok

2.

A szabályozásból és annak változásából eredő kockázatok

3.

A koordinációs és kommunikációs rendszerekben rejlő kockázatok

4.

A külső szervezetekkel való együttműködésben rejlő kockázatok

5.

A partner szervezetek változásából eredő kockázatok

6.

Tervezésből, pénzügyi és egyéb erőforrások rendelkezésre állásából eredő kockázatok

7.

Az irányítási és a belső kontrollrendszerben rejlő kockázatok

8.

A humánerőforrás-gazdálkodásban rejlő kockázatok

9.

A megbízható gazdálkodást és a pénzkezelést befolyásoló kockázatok

10.

A számviteli folyamatokkal kapcsolatos kockázatok

11.

A működésből, üzemeltetésből eredő kockázatok

12.

Az iratkezeléssel, irattárazással kapcsolatos kockázatok

13.

Az informatikai rendszerekkel, valamint adatkezeléssel és adatvédelemmel kapcsolatos kockázatok

Főfolyamat összesített kockázati besorolása:


1.    Csak az adott főfolyamat szempontjából releváns kockázatokat kell értékelni.
2.    A táblázat a szervezeti egység főfolyamatára ható egyéb kockázati tényező feltárása esetén bővíthető.
3.    Főfolyamatra ható kockázatok összesített kockázati besorolásának megállapítása:
3.1.    Egyes kockázati tényezők együttes hatásának megállapítása
3.2.    Együttes hatás értéke alapján kockázati mátrix szerint a kockázat hatását minősíteni kell, és a minősítés értékének megfelelő oszlopba X-et kell tenni.
3.3.    Összesített kockázati besorolás megállapításához az oszlopokban lévő X-eket meg kell számolni, és azok darabszámát az összesítés sorba megfelelő oszlopába beírni.
3.4.    Az együttes kockázati érték a legtöbb X-et kapott értéknek felel meg.
1

Az utasítást a 10/2021. (VIII. 13.) GVH utasítás 36. §-a hatályon kívül helyezte 2021. augusztus 15. napjával.

2

A 2. § (1) bekezdése a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 27. §-ával megállapított szöveg.

3

A 2. § (3) bekezdése a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 30. § a) pontja szerint módosított szöveg.

4

A 4. § (1) bekezdése a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 30. § b) pontja szerint módosított szöveg.

5

Az 5. § (2) bekezdése a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 30. § c) pontja szerint módosított szöveg.

6

A 7. § (1) bekezdése a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 28. §-ával megállapított szöveg.

7

A 7. § (2) bekezdése a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 28. §-ával megállapított szöveg.

8

[Nem vezethető át a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 30. § d) pontjaában foglalt módosítás, mely szerint a 8. § (3) bekezdésében a „68–71. §” szövegrész helyébe a „71–74. §” szöveg lép.]

9

A 9. § (4) bekezdése a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 31. §-a szerint módosított szöveg.

10

A 9. § (5) bekezdése a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 31. §-a szerint módosított szöveg.

11

A 9. § (6) bekezdése a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 30. § e) pontja szerint módosított szöveg.

12

A 10. § a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 30. § f) pontja szerint módosított szöveg.

13

[A 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 30. § d) pontjában foglalt rendelkezés, mely szerint a 12. § (1) bekezdés a) pontjában az „a FEUVE rendszer” szövegrész helyébe az „az operatív tevékenységek keretében megvalósuló folyamatos és eseti nyomon követés” szöveg lép, nem vezethető át.]

14

A 15. § (1) bekezdése a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 31. §-a szerint módosított szöveg.

15

A 16. § (2) bekezdés nyitó szövegrésze a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 30. § g) pontja szerint módosított szöveg.

16

A 18. § (1) bekezdése a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 29. §-ával megállapított szöveg.

17

A 18. § (2) bekezdése a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 30. § h) pontja szerint módosított szöveg.

18

A 19. § (1) bekezdés nyitó szövegrésze a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 30. § a) pontja szerint módosított szöveg.

19

A 19. § (2) bekezdése a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 30. § a) pontja szerint módosított szöveg.

20

A 20. § (1) bekezdés nyitó szövegrésze a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 30. § a) pontja szerint módosított szöveg.

21

[A 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 30. § a) pontjában foglalt rendelkezés, mely szerint a 22. § (1) bekezdésében a „szervezetfejlesztési és minőségirányítási munkacsoport” szövegrész helyébe a „kontrollkoordinátor” szöveg lép, nem vezethető át.]

22

A 24. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére