25/2015. (XII. 4.) GVH utasítás
25/2015. (XII. 4.) GVH utasítás
a Gazdasági Versenyhivatal ellenőrzési nyomvonaláról, a szabálytalanságok kezelésének eljárásrendjéről és kockázatkezelésének eljárásrendjéről1
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában meghatározott jogkörömben eljárva, a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 6. § (4) bekezdése és 7. § (1) bekezdése alapján, a Gazdasági Versenyhivatal szervezeti és működési szabályzatáról szóló 14/2014. (X. 15.) GVH [13/2014. (X. 22.) GVH] utasítás 80. § 41. pontjában foglalt tárgykörben – az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 69. § (2) bekezdése és a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 6. § (3) bekezdése rendelkezéseire figyelemmel – a Gazdasági Versenyhivatal ellenőrzési nyomvonalának elkészítésével kapcsolatos szabályokat, a szabálytalanságok kezelésének eljárásrendjét és a kockázatkezelési eljárásrendet az alábbiak szerint állapítom meg.
AZ ELLENŐRZÉSI NYOMVONAL ELKÉSZÍTÉSE
1. Az ellenőrzési nyomvonal célja
1. § (1) A költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Bkr.) 6. § (3) bekezdése szerinti ellenőrzési nyomvonal elkészítésének célja, hogy a Gazdasági Versenyhivatalban (a továbbiakban: Hivatal) végzett tevékenységre vonatkozóan áttekintést adjon a vezetőknek, a belső és külső ellenőröknek és a folyamatban részt vevő munkatársaknak az egyes folyamatok tartalmáról, a feladatellátás jogszabályi vagy egyéb alapjairól, az ellenőrzési nyomvonal alapját képező dokumentumokról, a feladatellátásért felelős személyekről, a közreműködő szervezeti egységekről, a folyamatba épített kontrollokról, a feladatellátás ellenőrzéséről, az ellenőrzés végrehajtásának módjáról, a kockázati eseményekről, a pénzügyi teljesítés, valamint a könyvekben való nyilvántartás elvégzéséről.
(2) Az ellenőrzési nyomvonalat a Hivatal valamennyi működési folyamatának figyelembe vételével kell elkészíteni.
2. Az ellenőrzési nyomvonal elkészítése
2. § (1)2 A Gazdasági Versenyhivatal szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2020. (VII. 14.) GVH utasítás (a továbbiakban: Szmsz.) szerinti folyamatgazda felelős az ellenőrzési nyomvonal saját folyamatgazdai felelőssége alá tartozó tevékenységet érintő részének, ezen belül a tevékenység szöveges leírásának, valamint az azt szemléltető táblázatnak vagy folyamatábrának az elkészítéséért. A szöveges leírást olyan formában kell szemléltetni, amely az adott tevékenység szempontjából célszerűbbnek és szemléletesebbnek mutatkozik, a szemléltetés formájáról kétség esetén a folyamatgazda javaslata alapján a kontrollkoordinátor dönt.
(2) Az adott tevékenység táblázatos formában történő szemléltetése esetén az 1. melléklet szerinti táblázatot kell alkalmazni.
(3)3 Az ellenőrzési nyomvonal folyamatgazdai felelőssége alá tartozó részét a folyamatgazda szükség szerint, de legalább évente egyszer felülvizsgálja, és az Szmsz.-ben foglaltak szerint javaslatot tesz a kontrollkoordinátor számára az ellenőrzési nyomvonal módosítására.
3. § (1) Az ellenőrzési nyomvonal kialakítása során különösen az alábbi ellenőrzési pontokat kell beiktatni:
a) vezetői ellenőrzési pontok,
b) szervezeti ellenőrzési pontok,
c) jóváhagyási ellenőrzési pontok,
d) működési ellenőrzési pontok,
e) hozzáférési ellenőrzési pontok,
f) megszakítási ellenőrzési pontok.
(2) A Hivatal ellenőrzési nyomvonalának kialakításakor a szakmai folyamatok, a gazdasági események sorrendiségének kiválasztásában a Hivatalra vonatkozó legjellemzőbb folyamatok képezik az elsődleges szempontot.
(3) Az ellenőrzési nyomvonal és az azt szemléltető táblázatok és folyamatábrák összességének rendszere a Hivatal valamennyi munkafolyamatát leírja, ideértve a tervezés, a végrehajtás és a beszámolás szakaszát is, és folyamatonként megjelöli a folyamatért felelős személyt, az ellenőrzési pontokat, a folyamathoz kapcsolódó dokumentumokat és nyilvántartásokat.
4. § (1)4 Az ellenőrzési nyomvonal kialakításánál alkalmazott folyamatábrákra vonatkozó előírásokat az elnök által jóváhagyott folyamatleírási módszertan tartalmazza, és annak elkészítésére az Szmsz.-ben foglaltakat is alkalmazni kell.
(2) A folyamatábrák több szervezeti egység egymásra épülő tevékenységének bemutatására szolgálnak, a részfolyamatok kapcsolódási pontjait, a kommunikációs folyamatokat és a kontrollpontokat is szemléltetik.
SZABÁLYTALANSÁGOK KEZELÉSÉNEK ELJÁRÁSRENDJE
5. § (1) A Hivatal a belső kontrollrendszerének részeként az Szmsz.-ben, az etikai szabályzatban, a közszolgálati szabályzatban, a jelen utasításban, valamint egyéb normatív utasításokban rögzítettek szerint biztosítja a működésével összefüggő normatív szabályok, ezen belül különösen a feladatai ellátására szolgáló előirányzatokkal, létszámmal és a vagyonnal való szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes gazdálkodás érvényesülését, a feladat- és hatáskörében felmerülő szabálytalanság észlelése esetén a szabálytalanság kivizsgálását, súlyával arányos kezelését, a megfelelő következmények érvényesítését, és ezzel a hasonló jellegű szabálytalanság megelőzését.
(2)5 A Hivatal működésével összefüggő súlyos szabálytalanságra, integritási vagy korrupciós kockázatra vonatkozóan tett bejelentésre (a továbbiakban: integritássérelmi bejelentés) és az azzal kapcsolatos eljárásra az Szmsz. 74–76. §-át kell alkalmazni.
(3) Ezen utasítást kell alkalmazni minden olyan, akár szándékosan, akár gondatlanul elkövetett tevékenység vagy mulasztás észlelése esetén, amely a Hivatal működésének rendjétől, az ellenőrzési nyomvonaltól, vagy az azt szemléltető táblázattól vagy folyamatábrától való eltérést eredményez, illetve a Hivatal feladat- és hatáskörének ellátását vagy az államháztartás működési rendjét, a költségvetési, illetve vagyongazdálkodást sérti vagy veszélyezteti (a továbbiakban: szabálytalanság), és amelynek kezelése nem tartozik jogszabály vagy más normatív utasítás hatálya alá.
(4) Vezetői intézkedésben meghatározhatók olyan konkrét szabálytalanságtípusok, amelyek a Hivatal feladat- és hatáskörére, működésének sajátosságaira tekintettel vagy az ellenőrzési nyomvonal és a felmért kockázatok alapján várhatóan előfordulhatnak vagy egyébként jellemzőek lehetnek.
3. A szabálytalanságok megelőzése
6. § (1) A szabálytalanságok megelőzése érdekében a Hivatal vezetői, az Szmsz. szerinti folyamatgazda, továbbá a folyamatgazdának nem minősülő szervezetiegység-vezető, a belső ellenőr és valamennyi munkatárs gondoskodik a jogszabályok, valamint a normatív és egyedi utasítások betartásáról, és figyelemmel kíséri azok érvényesülését.
(2) Ha a normatív vagy egyedi utasítás hibája vagy hiányossága folytán felmerül a szabálytalanság kockázata vagy gyanúja, vagy egyébként a szabálytalanság megelőzése a normatív utasítás módosításával vagy az egyedi utasítás megváltoztatásával biztosítható, az ezt észlelő személy a körülmények és a probléma ismertetésével és megoldási javaslattal együtt a szolgálati út betartásával kezdeményezi az utasítás módosítását vagy megváltoztatását.
4. Folyamatba épített előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzési rendszer
7. § (1)6 Az operatív tevékenységek keretében megvalósuló folyamatos és eseti nyomon követés célja, hogy a Hivatal valamennyi tevékenysége során a folyamatokba épített ellenőrzési pontok segítségével, illetve a felelősségi körök normatív utasításban és az álláshelyen ellátandó feladatok leírásában történő egyértelmű rögzítésével kiküszöbölje a szabálytalanságok elkövetésének lehetőségét, hozzájáruljon az esetleges szabálytalansággal okozott kár mértékének csökkentéséhez, valamint a szabálytalanság megelőzéséhez.
(2)7 A Hivatal az operatív tevékenységek keretében megvalósuló folyamatos és eseti nyomon követés keretében az ellenőrzési pontok kialakításakor figyelembe veszi a belső ellenőr érintett területre vonatkozó megállapításait, különös tekintettel a mulasztások, hiányosságok, egyéb szabálytalanságok tényeire, okaira, körülményeire, illetve a felelősökre.
(3) A vezetői értekezlet a szabálytalanságok megelőzése érdekében évente egyszer értékeli a Hivatal működési folyamatait a belső ellenőr megállapításai alapján. A belső ellenőrt a vezetői értekezlet ezen ülésére meg kell hívni, az ülésen tanácskozási joggal részt vehet.
5. A szabálytalanságok kezelése
8. § (1) A szabálytalanság kezelése magában foglalja a szabálytalanság észlelését, nyilvántartását, kivizsgálását, a szabálytalanság nyomán tett esetleges intézkedést, az intézkedés végrehajtásának nyomon követését és ellenőrzését, valamint – ha az szükséges – a szabálytalansággal kapcsolatos belső és külső tájékoztatási feladatok ellátását.
(2) A szabálytalanságkezeléssel összefüggő feladatok ellátásáért saját feladat- és felelősségi körén belül valamennyi munkatárs felelős.
(3)8 A szabálytalanságkezelés jelen utasításban megállapított szabályait akkor kell alkalmazni, ha a szabálytalanságra az Szmsz. 68–71. §-a szerinti eljárás, az etikai és a fegyelmi eljárás különös szabályai nem alkalmazandók.
6. Szabálytalanság észlelése bejelentés alapján
9. § (1) Ha a szabálytalanságot vagy a szabálytalanságra utaló körülményt a Hivatal munkatársa észleli, és nincs helye az Szmsz. szerinti integritássérelmi bejelentésnek, a munkatárs az általa észlelt körülményről vagy szabálytalanságról tájékoztatja közvetlen vezetőjét, illetve – ha az ügy körülményei azt indokolják – a szabálytalansággal érintett vezető tevékenységét irányító vezetőt.
(2) Bejelentést névtelenül is lehet tenni, a névtelen bejelentés a szabálytalansági eljárás megindítását nem zárja ki. A bejelentő kérheti továbbá, hogy a szabálytalansági eljárás lefolytatása során tartsák titokban azt a tényt, hogy bejelentéssel élt.
(3) A bejelentőt bejelentése miatt nem érheti hátrány.
(4)9 A tájékoztatás alapján a vezető saját hatáskörben intézkedik, vagy szükség szerint integritási, etikai, fegyelmi eljárást kezdeményez vagy javaslatot tesz az ezen eljárások, továbbá a szabálysértési vagy büntető eljárás kezdeményezésére jogosult személy számára az eljárás kezdeményezésére, és erről a szolgálati út betartásával tájékoztatja az elnököt.
(5)10 A vezető, ha indokoltnak látja, a saját hatáskörében kezelt szabálytalanságról a szolgálati út betartásával tájékoztathatja az elnököt.
(6)11 A tájékoztatásban ki kell térni a szabálytalanság észlelésével, tartalmával, kivizsgálásával, lehetséges következményeivel kapcsolatos lényeges körülményekre, valamint az operatív tevékenységek keretében megvalósuló folyamatos és eseti nyomon követés hatékony működésével összefüggő észrevételekre.
10. §12 Külső bejelentésre – ha arra tartalmánál vagy jellegénél fogva nem alkalmazandó az Szmsz. szerinti integritássérelmi bejelentésre vonatkozó eljárás az Szmsz. 77. §-a alapján – a 9. §-t kell megfelelően alkalmazni.
7. Szabálytalanság észlelése saját hatáskörben intézkedésre jogosult vezető által
11. § Ha a szervezeti egység vezetője vagy a vezető szabálytalanságot észlel, és nincs helye az Szmsz. szerinti integritássérelmi bejelentésnek, a 9. § (4)–(6) bekezdést kell megfelelően alkalmazni.
8. Szabálytalanság észlelése a belső ellenőrzés során
12. §13 A belső ellenőrzés során feltárt szabálytalanság esetén a Bkr.-ben és az Szmsz.-ben foglaltak szerint kell eljárni, azzal, hogy külön kell vizsgálni az alábbiakat:
a) a FEUVE rendszer hatékony működésével kapcsolatos szempontok, ideértve a rendszer esetleges hiányosságait és azok lehetséges megoldását,
b) az esetleges vezetői mulasztások a megelőzés és a következmények elhárítása vagy mérséklése terén,
c) az intézkedések esetleges eredménytelenségének oka,
d) a korábbi kapcsolódó tapasztalatok, az ezzel kapcsolatos dokumentáció esetleges hiányának oka.
13. § Ezen utasítás hatálya a belső ellenőr külön jogszabály szerinti tevékenységére nem terjed ki.
9. A szabálytalanság kivizsgálása
14. § (1) A jelen utasítás hatálya alá tartozó szabálytalanságot az érintett szervezeti egység vezetője vizsgálja ki. Ha a szabálytalanság körülményei alapján az érintett szervezeti egység vezetőjétől a vizsgálat tárgyilagos lefolytatása nem várható, a szabálytalanságot a tevékenységét irányító vezető vizsgálja ki.
(2) Ha a szabálytalanság kezelésével kapcsolatos eljárás nem tartozik más jogszabály vagy normatív utasítás hatálya alá, és a szabálytalanság kivizsgálása szükséges, azt lehetőség szerint a szabálytalanságról való tudomásszerzéstől számított öt munkanapon belül be kell fejezni. Különösen összetett vizsgálat esetén a határidő túlléphető, de a húsz munkanapot nem haladhatja meg. Ha a szabálytalanság kivizsgálása ennél hosszabb időt venne igénybe, akkor integritássérelmi bejelentést kell tenni.
(3) Ha a szabálytalanság kivizsgálásának eredményeként más jogszabály vagy normatív utasítás hatálya alá tartozó eljárás – így különösen büntető-, szabálysértési, fegyelmi, etikai vagy integritássérelmi eljárás – megindítása vagy kezdeményezése nem szükséges, de a szabálytalanság megszüntetése, vagy a következmények elhárítása vagy mérséklése érdekében saját hatáskörben intézkedést kellett hozni, a szabálytalanság nyilvántartásában javaslatot kell tenni a hasonló jellegű szabálytalanságok megelőzésének lehetőségeire és módjára.
10. Kiemelkedő súlyú szabálytalanságok kezelése
15. § (1)14 A vezető a kiemelkedő súlyú szabálytalanságról, így különösen az ötszázezer forintot meghaladó kárt okozó vagy súlyos biztonsági vagy egyéb kockázatot jelentő szabálytalanságról, vagy a körülmények alapján egyébként kiemelkedően súlyosnak tűnő szabálytalanságról a szolgálati út betartásával tájékoztathatja az elnököt, ha a szabálytalanság jellege alapján egyéb – így különösen büntető-, szabálysértési, fegyelmi, etikai vagy integritássérelmi eljárás megindításának vagy kezdeményezésének nincs helye.
(2) Az ezen utasítás hatálya alá tartozó kiemelkedő súlyú szabálytalanság kivizsgálásáért felelős személyt az elnök jelöli ki, egyúttal megállapítja a kivizsgálásra rendelkezésre álló határidőt is.
(3) Az ezen utasítás hatálya alá tartozó kiemelkedő súlyú szabálytalanság kivizsgálásába a belső ellenőrt és az érintett szervezeti egységeket be kell vonni.
(4) Az ezen utasítás hatálya alá tartozó kiemelkedő súlyú szabálytalanság kivizsgálásáért felelős személy a vizsgálatról, annak eredményéről és javaslatairól jelentést készít az elnöknek. Az elnök a jelentés alapján dönt a szükséges intézkedésről.
11. A szabálytalansággal kapcsolatos intézkedések nyomon követése, a szabálytalansági nyilvántartás
16. § (1) Indokolt esetben a munkatársakat a szabálytalansággal érintett körben szükség szerint tájékoztatni kell a szabálytalanságról, annak következményeiről, a kivizsgálás eredményéről, az annak nyomán hozott intézkedésről és a jövőbeli hasonló szabálytalanság megelőzésének lehetőségéről és módjáról.
(2)15 A jelen utasítás szerint kivizsgált szabálytalanságról szervezeti egységenként nyilvántartást kell vezetni, amelyek alapján a kontrollkoordinátor évente összefoglaló nyilvántartást készít, amelyet megküld a belső ellenőrnek is. A nyilvántartásnak tartalmaznia kell
a) a szabálytalanság észlelésének idejét,
b) a szabálytalanság típusát,
c) a szabálytalanság lényegének rövid leírását,
d) a kapcsolódó ügyirat iktatószámát,
e) az alkalmazott intézkedést, a végrehajtásért felelős személyt és a végrehajtás határidejét,
f) az intézkedés tényleges végrehajtásának idejét,
g) a szabálytalansággal okozott kár jellegét és összegét.
(3) A jelen utasítás szerint kivizsgált szabálytalanság kapcsán hozott intézkedés végrehajtását és hatékonyságát az intézkedést meghozó személy figyelemmel kíséri, és ezzel kapcsolatos észrevételeit, javaslatait szükség esetén jelzi a tevékenységét irányító vezetőnek.
(4) A szervezeti egység a nyilvántartott szabálytalanság kivizsgálásával kapcsolatos iratanyagot iktatja.
KOCKÁZATKEZELÉSI ELJÁRÁSREND
12. A Hivatal kockázatkezelési rendszere, a kockázatkezelési eljárásrend szabályozásának célja
17. § (1) A Hivatal kockázatkezelési rendszere a Hivatal vezetésének gyakorlati módszere, olyan irányítási eszközök és módszerek összessége, amely a belső kontrollrendszer részeként kiterjed a Hivatal által a tervezés, a döntéshozatal és a végrehajtás során végzett tevékenységekre jellemző, a Hivatal szervezeti céljainak elérését veszélyeztető tényezők (a továbbiakban: kockázat) azonosítására, értékelésére, elemzésére, csoportosítására, a kockázatokra adott válaszra és a kockázatok felülvizsgálatára, valamint a Hivatal kockázati kitettségének mérséklésére.
(2) A kockázatkezelési eljárás célja, hogy intézményesített keretek között, valamint folyamatba építetten csökkentse vagy megszüntesse a kockázatkezelési rendszerben feltárt egyes kockázatok hatását, megelőzze a kockázat bekövetkezését és biztosítsa a kockázatkezelési rendszerben hozott intézkedések folyamatos nyomon követését, ezáltal támogassa a Hivatal feladatellátását.
(3) A kockázatkezelés folyamata a következőket foglalja magában:
a) a kockázat azonosítása,
b) a kockázat értékelése,
c) a kockázati tűréshatár, vagyis a még elfogadható kockázati szint meghatározása,
d) kockázatkezelési javaslat kidolgozása, a kockázatra adott lehetséges válasz meghatározása,
e) a kockázatra alkalmazott intézkedés és az intézkedés végrehajtása,
f) nyomon követés, a kockázat felülvizsgálata.
13. A kockázatok azonosítása, értékelése és csoportosítása, a kockázatkezelési feladatok meghatározása
18. § (1)16 A kockázatok azonosításának célja annak megállapítása, hogy melyek a Hivatal célkitűzéseit veszélyeztető fő kockázatok. A Hivatal tevékenységében és gazdálkodásában rejlő kockázatok intézményesített keretek között történő felmérését és a kockázati feladatok meghatározását a kontrollkoordinátor, az operatív tevékenységek keretében megvalósuló folyamatos és eseti nyomon követés keretében pedig az önálló szervezeti egység vezetője végzi az Szmsz.-ben foglaltak szerint.
(2)17 A kockázatokat azonosításukat és elemzésüket követően csoportosítani kell oly módon, hogy az elősegítse a hatékony kockázatkezelést és valamennyi kapcsolódó kockázat azonosítását. A kockázatok értékelésének célja annak megállapítása, hogy a beazonosított kockázatok milyen mértékben befolyásolják a Hivatal célkitűzéseit. Az értékelés során meg kell határozni a feltárt kockázati tényezők bekövetkezésének valószínűségét, illetve azok szervezeti egységekre gyakorolt hatását.
(3) A kockázatokat a Hivatal egészének, valamint azon belül a szervezeti egységeknek és a fejezeti kezelésű előirányzatoknak az adott kockázattal szembeni tűrőképessége alapján kell értékelni. A kockázati tűréshatár megállapítása érdekében meg kell határozni azt az elfogadható kockázati szintet, amelynél a kockázat bekövetkezése esetén a valószínűsíthető hatás súlya vagy a kockázat kiküszöbölésének költsége és az ezzel elérhető eredmény aránytalansága miatt a kockázat tűrése indokolt, az ezt a szintet meghaladó kockázatra a kockázati tűréshatár meghatározásával együtt intézkedést vagy választ kell kidolgozni.
(4) A kockázatok azonosítását és értékelését, valamint a szükséges válaszok és folyamatba épített kontrollintézkedések meghatározását a 2. melléklet szerinti kockázati mátrix alapján kell elvégezni az ott meghatározott kockázati tűréshatár alapján.
(5) A kockázatok elemzését és csoportosítását a 3. és 4. melléklet szerinti táblázat kitöltésével kell elvégezni, figyelemmel az államháztartásért felelős miniszter által kiadott standardokra, útmutatókra és egyéb módszertani ajánlásokra.
19. § (1)18 A kontrollkoordinátor számára az Szmsz. szerinti kockázatkezelési feladatok körében a saját felelősségi körébe tartozó folyamat tekintetében a folyamatgazda tesz javaslatot. A javaslatban meg kell jelölni
a) az érintett folyamatot,
b) az azonosított kockázatot,
c) a kockázat bekövetkezésének valószínűségét,
d) bekövetkezése esetén a kockázat valószínűsített hatását és ez alapján a kockázati értéket,
e) az alkalmazandó kontrollintézkedést,
f) azt, hogy a kockázat meghaladja-e a kockázati tűréshatárt,
g) szükség esetén a javasolt intézkedést,
h) az intézkedés végrehajtásáért felelős személyt.
(2)19 A folyamatgazda a folyamatmodell felülvizsgálata során évente ismételten elvégzi a kockázatok azonosítását és értékelését, és ez alapján az (1) bekezdés szerinti tartalommal javaslatot tesz a kontrollkoordinátor számára az ellenőrzési nyomvonal vagy a folyamatmodell felülvizsgálatára, módosítására, a szükséges intézkedésre vagy annak kezdeményezésére.
14. A kockázatkezelés végrehajtása, kockázatkezelési intézkedések
20. § (1)20 A kontrollkoordinátor a kockázatra adandó válasz vagy intézkedés meghatározása során a következő szempontokat veszi figyelembe:
a) az adott kockázat Hivatalra vagy fejezeti kezelésű előirányzatra gyakorolt hatása,
b) a Hivatal célkitűzései, az egyes célok közötti kapcsolat,
c) a kockázattal érintett folyamat,
d) az adott kockázat kezelésében részt vevő szervezeti egység,
e) a válasz vagy intézkedés költsége,
f) a várható eredmény.
(2) A kockázatkezelési intézkedést várható hatása és a végrehajtásával járó költség összevetésével kell értékelni.
21. § (1) A kockázatkezelési intézkedéseket folyamatba építetten, kontrolltevékenységeken keresztül kell megvalósítani.
(2) A kontrolltevékenység lehet
a) megelőző,
b) helyreállító,
c) iránymutató vagy
d) feltáró.
(3) A (2) bekezdés szerinti megfelelő kontrolltevékenység megválasztása során figyelembe kell venni az egyes kontrolltevékenység-típusok módszertani és egyéb ajánlásokban foglalt jellemzőket és szempontokat.
(4) A kockázatkezelési intézkedést alkalmazó szervezeti egység vagy személy folyamatosan nyomon követi az intézkedés megvalósulását és hatását.
15. A kockázatok nyomon követése és a kockázatkezelés felülvizsgálata
22. §21 A kockázatok nyomon követését és a kockázatkezelés felülvizsgálatát a szervezeti egység vezetője folyamatba építetten végzi, emellett a folyamatgazda a folyamatba épített felülvizsgálat keretében évente javaslatot tesz a szervezetfejlesztési és minőségirányítási munkacsoport számára a kockázatkezelés felülvizsgálatára. A kockázatkezelés felülvizsgálatának eszközei:
a) a kockázatokkal kapcsolatos önértékelés,
b) a felelős személy beszámoltatása,
c) a kockázatkezeléssel kapcsolatos módszertani és egyéb ajánlások, előírások, útmutatók alkalmazása,
d) az ellenőrzési nyomvonal és a szabálytalanságok kezelésére vonatkozó belső szabályozás felülvizsgálata.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
16. Hatályba léptető rendelkezés
23. § (1) Ez az utasítás 2016. január 1-jén lép hatályba.
(2) Az ellenőrzési nyomvonalat első alkalommal 2016. március 1-ig kell elkészíteni és jóváhagyni.
17. Módosuló rendelkezések
24. §22
1. melléklet a 25/2015. (XII. 4.) GVH utasításhoz
Ellenőrzési nyomvonal – SZERVEZETI EGYSÉG MEGNEVEZÉSE |
||||||||||||
A) |
B) |
C) |
D) |
E) |
F) |
G) |
H) |
I) |
J) |
K) |
L) |
M) |
1. |
FŐFOLYAMAT MEGNEVEZÉSE (pl. Költségvetési tervezés folyamata) |
|||||||||||
1.1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
FŐFOLYAMAT MEGNEVEZÉSE (pl. Tanúmeghallgatás) |
|||||||||||
2.1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
FŐFOLYAMAT MEGNEVEZÉSE közbeszerzés, beszerzés |
|||||||||||
3.1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. melléklet a 25/2015. (XII. 4.) GVH utasításhoz



3. melléklet a 25/2015. (XII. 4.) GVH utasításhoz
Kockázatok és intézkedések nyilvántartása – SZERVEZETI EGYSÉG MEGNEVEZÉSE |
||||||||
A) |
B) |
C) |
D) |
E) |
F) |
G) |
H) |
I) |
1. |
|
4. melléklet szerint |
|
|
|
|
|
|
1.1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.x |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
4. melléklet szerint |
|
|
|
|
|
|
2.1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2.2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.x |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
4. melléklet szerint |
|
|
|
|
|
|
3.1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3.2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.x |
|
|
|
|
|
|
|
|
4. melléklet a 25/2015. (XII. 4.) GVH utasításhoz
Főfolyamatok kockázatelemzése – SZERVEZETI EGYSÉG MEGNEVEZÉSE |
|||||||
1. |
FŐFOLYAMAT NEVE |
||||||
A) |
B) |
C) |
D) |
E) |
F) kockázati hatások minősítése |
||
F/a) alacsony |
F/b) közepes |
F/c) magas |
|||||
1. |
A szakmai feladatellátással kapcsolatos kockázatok |
|
|
|
|
|
|
2. |
A szabályozásból és annak változásából eredő kockázatok |
|
|
|
|
|
|
3. |
A koordinációs és kommunikációs rendszerekben rejlő kockázatok |
|
|
|
|
|
|
4. |
A külső szervezetekkel való együttműködésben rejlő kockázatok |
|
|
|
|
|
|
5. |
A partner szervezetek változásából eredő kockázatok |
|
|
|
|
|
|
6. |
Tervezésből, pénzügyi és egyéb erőforrások rendelkezésre állásából eredő kockázatok |
|
|
|
|
|
|
7. |
Az irányítási és a belső kontrollrendszerben rejlő kockázatok |
|
|
|
|
|
|
8. |
A humánerőforrás-gazdálkodásban rejlő kockázatok |
|
|
|
|
|
|
9. |
A megbízható gazdálkodást és a pénzkezelést befolyásoló kockázatok |
|
|
|
|
|
|
10. |
A számviteli folyamatokkal kapcsolatos kockázatok |
|
|
|
|
|
|
11. |
A működésből, üzemeltetésből eredő kockázatok |
|
|
|
|
|
|
12. |
Az iratkezeléssel, irattárazással kapcsolatos kockázatok |
|
|
|
|
|
|
13. |
Az informatikai rendszerekkel, valamint adatkezeléssel és adatvédelemmel kapcsolatos kockázatok |
|
|
|
|
|
|
Főfolyamat összesített kockázati besorolása: |
|
|
|
Az utasítást a 10/2021. (VIII. 13.) GVH utasítás 36. §-a hatályon kívül helyezte 2021. augusztus 15. napjával.
A 2. § (1) bekezdése a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 27. §-ával megállapított szöveg.
A 2. § (3) bekezdése a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 30. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 4. § (1) bekezdése a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 30. § b) pontja szerint módosított szöveg.
Az 5. § (2) bekezdése a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 30. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A 7. § (1) bekezdése a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 28. §-ával megállapított szöveg.
A 7. § (2) bekezdése a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 28. §-ával megállapított szöveg.
[Nem vezethető át a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 30. § d) pontjaában foglalt módosítás, mely szerint a 8. § (3) bekezdésében a „68–71. §” szövegrész helyébe a „71–74. §” szöveg lép.]
A 9. § (4) bekezdése a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 31. §-a szerint módosított szöveg.
A 9. § (5) bekezdése a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 31. §-a szerint módosított szöveg.
A 9. § (6) bekezdése a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 30. § e) pontja szerint módosított szöveg.
A 10. § a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 30. § f) pontja szerint módosított szöveg.
[A 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 30. § d) pontjában foglalt rendelkezés, mely szerint a 12. § (1) bekezdés a) pontjában az „a FEUVE rendszer” szövegrész helyébe az „az operatív tevékenységek keretében megvalósuló folyamatos és eseti nyomon követés” szöveg lép, nem vezethető át.]
A 15. § (1) bekezdése a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 31. §-a szerint módosított szöveg.
A 16. § (2) bekezdés nyitó szövegrésze a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 30. § g) pontja szerint módosított szöveg.
A 18. § (1) bekezdése a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 29. §-ával megállapított szöveg.
A 18. § (2) bekezdése a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 30. § h) pontja szerint módosított szöveg.
A 19. § (1) bekezdés nyitó szövegrésze a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 30. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 19. § (2) bekezdése a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 30. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 20. § (1) bekezdés nyitó szövegrésze a 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 30. § a) pontja szerint módosított szöveg.
[A 6/2020. (XII. 3.) GVH utasítás 30. § a) pontjában foglalt rendelkezés, mely szerint a 22. § (1) bekezdésében a „szervezetfejlesztési és minőségirányítási munkacsoport” szövegrész helyébe a „kontrollkoordinátor” szöveg lép, nem vezethető át.]
A 24. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás