• Tartalom

5/2025. (VI. 30.) BM OKF utasítás

5/2025. (VI. 30.) BM OKF utasítás

az iskolai közösségi szolgálat teljesítésének katasztrófavédelmi megszervezéséről

2025.07.02.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontja alapján − a hivatásos katasztrófavédelmi szervnek a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 6. § (4) bekezdésében meghatározott közösségi szolgálat teljesítésével összefüggő tevékenységének egységes szabályozása érdekében – a következő utasítást adom ki:

1. Általános rendelkezések

1. § Az utasítás hatálya a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságra (a továbbiakban: BM OKF), valamint az irányítása alá tartozó területi és helyi szervekre terjed ki.

2. § Az utasítás alkalmazásában

a) általános levezetési terv: a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvényben meghatározott közösségi szolgálat (a továbbiakban: közösségi szolgálat) teljesítése érdekében a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet (a továbbiakban: EMMI rendelet) 133. § (2) bekezdés f) pontja és a szakképzésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 12/2020. (II. 7.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 107. § (3) bekezdés f) pontja alapján az 1. mellékletben meghatározott katasztrófavédelmi tevékenységi körökre figyelemmel a 2. melléklet szerint összeállított terv (a továbbiakban: program);

b) fogadó intézmény: a hivatásos katasztrófavédelmi igazgatóság (a továbbiakban: igazgatóság) és az általa középfokú nevelési-oktatási intézménnyel a közösségi szolgálat teljesítése érdekében kötött együttműködési megállapodás (a továbbiakban: együttműködési megállapodás) alapján a közösségi szolgálatot szervező és lebonyolító, az igazgatóság irányítása alá tartozó katasztrófavédelmi kirendeltség és hivatásos tűzoltó parancsnokság;

c) katasztrófavédelmi közösségi szolgálat (a továbbiakban: KKSZ): a hivatásos katasztrófavédelmi szervnél – katasztrófavédelmi tevékenységi körben − teljesíthető közösségi szolgálat;

d) koordináló személy: a fogadó intézmény által kijelölt személy, aki a KKSZ hatékony és zökkenőmentes teljesítése érdekében biztosítja a résztvevők tevékenységeinek összehangolását;

e) közreműködő szervezet: a KKSZ teljesítése érdekében a tanulók fogadását együttműködési megállapodásban vállaló alábbi szervezetek:

ea) Magyar Tűzoltó Szövetség és tagszervezetei,

eb) Magyar Polgári Védelmi Szövetség és területi szervezetei,

ec) önkormányzati tűzoltóságok,

ed) önkéntes tűzoltó egyesületek,

ee) önkéntes mentőszervezetek;

f) oktatási intézmény: az a középfokú nevelési-oktatási intézmény, ahol a közösségi szolgálat teljesítésére köteles tanuló tanulói jogviszonnyal rendelkezik, és amely megszervezi a tanuló számára az iskolai közösségi szolgálat keretében végezhető tevékenységeket, és a területileg illetékes igazgatósággal együttműködési megállapodást köt.

3. § (1) Az együttműködési megállapodást az igazgatóság a 3. melléklet szerinti vagy az oktatási intézmény által előkészített és a fogadó intézmény által elfogadott tartalommal köti meg.

(2) Amennyiben az igazgatóság illetékességi területén működik olyan szervezet, amely koordinálja a közösségi szolgálat végrehajtását az oktatási és a fogadó intézmények között, és ez a szervezet együttműködési megállapodást köt az oktatási intézményekkel, az igazgatóság mint fogadó intézmény csatlakozhat ehhez az együttműködési megállapodáshoz, és nem szükséges az abban érintett oktatási intézménnyel külön együttműködési megállapodást kötni.

2. A KKSZ teljesítésének megszervezése

4. § A KKSZ teljesítésének lehetőségéről a BM OKF Kommunikációs Szolgálat a www.katasztrofavedelem.hu weboldalon, az igazgatóságok a saját weboldalukon általános tájékoztató jellegű információt tesznek közzé a BM OKF országos polgári védelmi főfelügyelőjének iránymutatása alapján. Az adatokat rendszeresen, de legalább 3 évente szükséges felülvizsgálni.

5. § Az igazgatóság a weboldalán közzéteszi − és a fogadó intézményekkel együttműködésben szükség szerint rendszeresen frissíti − a KKSZ teljesítésének lehetőségére vonatkozó tájékoztatást, amely tartalmazza

a) a fogadó intézmények megnevezését, elérhetőségét,

b) a KKSZ programját (a tevékenységi körök rövid leírását),

c) a jelentkezés rendjét,

d) a koordináló személy nevét, beosztását és elérhetőségét.

6. § Az igazgatóság polgári védelmi főfelügyelőjének koordinálásával minden év szeptember 30-ig a katasztrófavédelmi kirendeltség − a hivatásos tűzoltó parancsnokság bevonásával − az illetékességi területén működő középfokú nevelési-oktatási intézményeket felkeresi, és tájékoztatást ad a KKSZ teljesítésének lehetőségével kapcsolatban, egyidejűleg az alábbiakat tartalmazó dokumentumcsomagot adja át vagy küldi meg részükre:

a) lista a KKSZ teljesítésének feltételeiről és lehetőségeiről,

b) a KKSZ végrehajtásának lehetséges helyszínei, kapcsolattartói és elérhetőségei,

c) a KKSZ programja.

7. § Az együttműködési megállapodás alapján az igazgatóság − a katasztrófavédelmi kirendeltségek bevonásával − minden év szeptember 30-ig a járási és fővárosi tankerületi igazgatókkal, a szakképzési centrumok igazgatóival és az érintett oktatási intézmények vezetőivel értékeli a közösségi szolgálat teljesítésének helyzetét, és javaslatokat tesz a szükséges módosításokra.

8. § Az igazgatóság polgári védelmi főfelügyelője – az igazgatóság irányítása alá tartozó fogadó intézmények szakmai felügyelőinek bevonásával – minden év szeptember 30-ig

a) összesíti a KKSZ lebonyolításában a tanévben részt vevő fogadó intézményeket, és azt felterjeszti a BM OKF országos polgári védelmi főfelügyelő részére, aki az országos összesítést továbbítja az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet számára;

b) gondoskodik a KKSZ teljesítésében a következő tanévben részt vevő tanulók létszámának felméréséről, a fogadható tanulók létszámának megállapításáról, fogadó intézményenkénti bontásban.

9. § A KKSZ gyakorlati végrehajtásába a fogadó intézmény az illetékességi területén működő közreműködő szervezetet a 4. melléklet szerinti együttműködési megállapodás alapján bevonhatja. Ebben az esetben a KKSZ teljesítésének igazolásával, egyéb adminisztrációjával járó feladatokat az együttműködést kezdeményező fogadó intézmény hajtja végre.

10. § A fogadó intézmény vezetője a KKSZ teljesítésének időtartamára koordináló személyt jelöl ki, aki a KKSZ teljesítése során szakmai tudása és tapasztalata alapján folyamatosan segíti és támogatja a tanulókat a katasztrófavédelmi ismeretek széles körű megszerzése érdekében. A koordináló személy KKSZ szervezésével kapcsolatos alapvető feladatai:

a) a fogadó szerv feladatainak delegálása és teljesítésük nyomon követése,

b) az információ közvetítése a KKSZ-ben részt vevők között,

c) az időbeosztás és határidők betartásának figyelemmel kísérése,

d) a KKSZ teljesítésével kapcsolatosan felmerülő problémák kezelése, szüksége szerint továbbítása a felettes vezető részére.

11. § A koordináló személy feladatait a munkaköri leírásban rögzíteni kell. A koordináló személy kijelölésekor figyelemmel kell lenni arra, hogy a fogadó intézmény rendeltetésszerű működése és a koordináló személy munkaköri leírásában meghatározott szolgálati feladatainak ellátása − a koordinátori feladat ellátása mellett is − biztosítva legyen.

12. § A fogadó intézmény a KKSZ teljesítési időtartamai szerint kijelölt koordináló személyekről nyilvántartást vezet (név, rendfokozat, beosztás, elérhetőség).

13. § A fogadó intézmény a KKSZ végrehajtására általános levezetési tervet készít, amelyet a katasztrófavédelmi kirendeltség vezetőjének javaslata alapján az igazgató hagy jóvá. A fogadó intézmény az általános levezetési tervet minden év szeptember 30-ig szükség szerint aktualizálja, és a szolgálati út betartásával jóváhagyásra felterjeszti az igazgatóság vezetője részére.

14. § Amennyiben egy fogadó intézménynél a KKSZ-re jelentkezők száma − ugyanazon időszakra vonatkozóan – eléri az 5 főt, csoportos végrehajtást kell biztosítani, és a KKSZ programját ennek megfelelően szükséges módosítani. A csoportok maximális létszámát minden fogadó intézmény saját hatáskörben, a rendeltetésszerű működés biztosításának figyelembevételével határozza meg.

15. § Az igazgatóság költségvetésében kell tervezni az irányítása alá tartozó fogadó intézménynél a KKSZ teljesítésével kapcsolatban felmerült költségeket.

16. § A KKSZ tevékenységébe bevont közreműködő szervezetek az ezzel kapcsolatos költségeiket maguk fedezik.

3. A katasztrófavédelmi közösségi szolgálat teljesítése

17. § A KKSZ programja szerinti tűzoltósági, polgári védelmi és iparbiztonsági szakterülethez kapcsolódó tevékenységi körök szerinti elméleti és gyakorlati tevékenység szervezése és végrehajtása során a fogadó intézménynek úgy kell eljárni − a települési veszélyeztetettség előtérbe helyezésével, a helyi sajátosságok és a korosztályi jellemzők figyelembevételével −, hogy az abban részt vevő tanulók megismerjék a katasztrófavédelem feladatrendszerét, rálátást kapjanak a katasztrófák megelőzése és a katasztrófák elleni védekezés fontosságára, és megismerjék azon lehetőségeket, melyekkel élve felelős állampolgárként vehetnek részt a katasztrófa elleni védekezésben.

18. § A KKSZ programjának gyakorlati megvalósítása során törekedni kell a tanuló mindennapi tevékenységbe történő bevonására, valamint lehetőséget kell adni a rendeltetésszerű működésben való részvételre, a tanulónak a hivatásos szolgálat alapvető értékeivel történő megismerkedésre, valamint a szakemberekkel való személyes kapcsolatok kialakítására.

19. § A KKSZ teljesítésének megkezdése előtt a tanulót munkavédelmi és tűzvédelmi oktatásban kell részesíteni, valamint a KKSZ teljesítési helyére vonatkozó látogatási szabályokat meg kell ismernie, és ezek elfogadásáról nyilatkoztatni kell (5. melléklet). A KKSZ csoportos teljesítése során (katasztrófavédelem szervezésében gyakorlaton, versenyen, táborban, egyéb rendezvényen) a tanulók munka és tűzvédelmi oktatáson való részvétele egy jelenléti íven is dokumentálható.

20. § A KKSZ teljesítése előtt a 6. melléklet szerinti adatkezelési tájékoztatót a részt vevő tanulókkal meg kell ismertetni, és az annak függelékét képező, képfelvétel, hangfelvétel, kép- és hangfelvétel kezelésére vonatkozó nyilatkozatot alá kell íratni.

21. § A fogadó intézmény féléves ciklusra lebontva, legalább 25 órát biztosít a KKSZ teljesítésére. A fogadó intézmény a KKSZ időpontjairól a szolgálati feladatok függvényében és a küldő oktatási intézmény oktatási rendjét figyelembe véve a tanulókkal egyénileg egyeztet. A KKSZ napokat az általános levezetési terv mellékleteként kell dokumentálni.

22. § A KKSZ teljesítése során egy óra 60 perc, egy alkalom legalább 1 óra, de legfeljebb 3 óra, tanítási napokon kívül alkalmanként legalább 1 óra, legfeljebb 5 óra lehet.

23. § Az egyes tanulók KKSZ-re történő felvételekor figyelembe kell venni, hogy a közösségi szolgálat a jogszabályban meghatározott kötelező 50 órát nem haladhatja meg, és azt a tanuló a középiskolai képzés 9–13. évfolyama alatt több részletben és több fogadó intézménynél is teljesítheti.

24. § A KKSZ teljesítésére a tanítási szünet során (nyári tábor, csoportos foglalkozás és egyéb esetekben) is lehetőséget kell biztosítani az oktatási intézménnyel való együttműködés alapján és az igazgató engedélyével.

25. § Az EMMI rendelet 133. § (5) bekezdésében, valamint a Korm. rendelet 107. § (5) bekezdésében meghatározottak szerinti, az oktatási intézmény kijelölt pedagógusa által megtartott felkészítő és záró órákon a fogadó intézményben kijelölt koordináló személy az oktatási intézmény felkérése esetén közreműködik. A fogadó intézmény a felkészítő órát tartó pedagógus kérésére a saját szakmai tevékenységi profilját és a KKSZ-szel kapcsolatos esetleges tapasztalatait bemutató előadást készít.

26. § A fogadó intézmény kijelölt mentora vagy a fogadó intézmény vezetője által meghatalmazott, a KKSZ lebonyolításában részt vevő személy a KKSZ teljesítését a tanuló által kötelezően vezetett naplóban aláírásával igazolja.

27. § A KKSZ teljesítése során a fogadó intézmény a tanulókról jelenléti ívet vezet, amelyből megállapítható, hogy a tanulók a tevékenységi körökhöz tartozó órákon milyen arányban vettek részt. A jelenléti ív elektronikus formában is vezethető.

4. Záró rendelkezések

28. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

29. §1

1. melléklet az 5/2025. (VI. 30.) BM OKF utasításhoz

A KATASZTRÓFAVÉDELMI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT KERETÉBEN TELJESÍTHETŐ TEVÉKENYSÉGI KÖRÖK

1. Tűzmegelőzés, tűzvédelem tevékenységi körök:

a) közreműködés tűzoltóversenyek előkészítésében, szervezésében és lebonyolításában (3–5 óra),

b) közreműködés tűzoltósági bemutatók előkészítésében, lebonyolításában (3–5 óra),

c) részvétel a tűzoltólaktanya, -gépjárművek és -technika karbantartásában (2–3 óra),

d) közreműködés az országos vagy a területi tűzmegelőzési bizottság munkájában (2–5 óra),

e) részvétel a települési közterületi tűzcsapok felmérésében, beazonosításában, ellenőrzésében (2–3 óra),

f) elméleti tűzvédelmi ismeretek elsajátítása (1–2 óra),

g) ügyeleti rendszer egyes elemeinek megismerése, közreműködés az élményalapú, közösség javát célzó tanulás érdekében a bejelentések fogadásában, riasztások végrehajtásában, segítés az események dokumentálásában (2–3 óra),

h) részvétel önkéntes tűzoltó egyesület munkájában,

i) egyéb feladatok ellátása.

2. Polgári védelem tevékenységi körök:

a) részvétel a katasztrófakockázati helyszínek bejárásában (2–3 óra),

b) közreműködés a polgári védelmi gyakorlatok előkészítésében és végrehajtásában (3–5 óra),

c) közreműködés az ifjúsági versenyek előkészítésében, lebonyolításában (5–10 óra),

d) közreműködés a polgári védelmi tervezéshez szükséges adatbázisok készítésében (1–2 óra),

e) részvétel a lakosságfelkészítési, lakosságtájékoztatási tevékenységekben (2–3 óra),

f) közreműködés a polgári védelmi szervezetek felkészítésében.

3. Iparbiztonság tevékenységi körök:

a) közreműködés a veszélyes áruszállítás ellenőrzésével kapcsolatos statisztikai – kivéve az ügyfelek üzleti, személyes adatait, valamint a nem nyilvános és a minősített adatokat tartalmazó – kimutatások készítésében, továbbá segítség az élményalapú, közösség javát célzó tanulás érdekében a szakterülethez kapcsolódó adminisztratív tevékenységek végrehajtásában (3–5 óra),

b) közreműködés a katasztrófavédelmi mobil labor járművek napi karbantartásában a szakállomány felügyelete mellett (1–2 óra).

4. További tevékenységi körök:

a) a katasztrófavédelmi versenyeken való részvétel egyszeri figyelembevétele (legfeljebb 3–5 óra),

b) kísérő pedagógus irányítása mellett részvétel helyi szintű események kezelésében, pl. veszélyhelyzet során teljesített önkéntes szolgálat (3 óra/nap),

c) az élményalapú, közösség javát célzó tanulás érdekében a 40 órás önkéntes tűzoltó tanfolyamok megszervezésében és végrehajtásában való közreműködés,

d) az élményalapú, közösség javát célzó tanulás érdekében a 35 órás ifjúsági tűzoltó tanfolyamok megszervezésében és végrehajtásában való közreműködés.

2. melléklet az 5/2025. (VI. 30.) BM OKF utasításhoz

3. melléklet az 5/2025. (VI. 30.) BM OKF utasításhoz

5R03062.docx

Iktatási szám:


EGYÜTTMŰKÖDÉSI MEGÁLLAPODÁS
A KATASZTRÓFAVÉDELMI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT VÉGREHAJTÁSÁRA


amely létrejött


egyrészről a [FOGADÓ INTÉZMÉNY]

(székhely: ……………………………………………………………………………………………………………;

adószám: …………………………………………………………………………………………………………….;

képviseli: ……………………………………………………………………………………………………………)

a továbbiakban: Fogadó intézmény –,


másrészről a [KÖZÉPFOKÚ NEVELÉSI-OKTATÁSI INTÉZMÉNY]

(székhely: ……………………………………………………………………………………………………………;

adószám: …………………………………………………………………………………………………………….;

OM-azonosító: ………………………………………………………………………………………………………;

képviseli: …………………………………………………………………………………………………………….)

a továbbiakban: Oktatási intézmény – között (a továbbiakban együtt: Felek), az alábbi feltételekkel:


1. A Felek megállapodnak abban, hogy a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 6. § (4) bekezdése alapján előírt közösségi szolgálat teljesítésének érdekében a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet / a szakképzésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 12/2020. (II. 7.) Korm. rendelet alapján együttműködnek, és kölcsönösen törekednek arra, hogy az érintett tanulók teljesíteni tudják a jogszabályban előírt közösségi szolgálat teljesítésére előírt kötelezettségüket.


2. A katasztrófavédelmi közösségi szolgálat lebonyolítása során a Felek az iskolai közösségi szolgálat teljesítésének katasztrófavédelmi megszervezéséről szóló 5/2025. (VI. 30.) BM OKF utasítás (a továbbiakban: utasítás) alapján az alábbiak teljesítésére vállalnak kötelezettséget:

2.1. A Fogadó intézmény

a) lehetőséget biztosít az általa meghatározott katasztrófavédelmi tevékenységi körök tekintetében a közösségi szolgálat végrehajtására, az irányítása alá tartozó – megfelelő személyi és tárgyi feltételekkel rendelkező – katasztrófavédelmi kirendeltség vagy hivatásos tűzoltó-parancsnokság szervezésében;

b) a katasztrófavédelmi közösségi szolgálattal kapcsolatos tájékoztatási és kapcsolattartási feladatokra az alábbi koordináló személyt jelöli ki:

KKSZ végrehajtásának helye: (Szervezeti elem megnevezése)

Koordináló személy neve: …………………………………

Koordináló személy elérhetősége: …………………………………;

c) tanévenként meghatározza a foglalkozás időtartamát;

d) koordinátori feladatokat ellátó személyt biztosít a közösségi szolgálatot teljesítő tanuló közösségi szolgálati idejére. A Fogadó intézmény vezetője írásban gondoskodik a koordináló személy kijelöléséről az adott tevékenységi körökhöz kapcsolódó közösségi szolgálati órák megkezdése előtt legalább 5 nappal;

e) a kijelölést követően haladéktalanul tájékoztatja az Oktatási intézményt a koordináló személy feladatköréről és elérhetőségéről, illetve a tanulók által végezhető tevékenységekről;

f) a koordinátori feladatokat ellátó személy segíti a tanulót a katasztrófavédelmi közösségi szolgálattal összefüggő szervezeti és szakmai ismeretek megismerésében, a kapcsolódó feladatok ellátásában;

g) az utasítás 1. mellékletében meghatározott tevékenységi körök alapján felépülő programot ajánl a közösségi szolgálatot teljesítők részére;

h) garantálja a helyi sajátosságokat, a települési jellemzőket előtérbe helyező ismeretek megszerzését, ez irányú tevékenységek végzését;

i) a közösségi szolgálat során a tanulóval munkavégzésre irányuló szerződést nem köt;

j) a közösségi szolgálat teljesítéséért juttatást, bérezést, térítést nem biztosít;

k) tájékoztatja az Oktatási intézményt a közösségi szolgálat teljesítéséről szóló közösségi szolgálati napló aláírásának feltételeiről;

l) biztosítja az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos tevékenységhez szükséges feltételeket, ha szükséges, a pihenőidőt, a közösségi szolgálattal összefüggő tevékenység ellátásához szükséges tájékoztatást és irányítást, az ismeretek megszerzését, továbbá a tizennyolcadik életévét be nem töltött tanuló, illetve korlátozottan cselekvőképes nagykorú tanuló esetén a közösségi szolgálati tevékenység folyamatos szakszerű felügyeletét;

m) ha a tanulónak adott utasítás végrehajtása kárt idézhet elő, a tanuló köteles erre az utasítást adó figyelmét felhívni. A tanuló nem felel az általa okozott kárért, amennyiben figyelemfelhívási kötelezettségének eleget tett;

n) a tanuló által a közösségi szolgálat során végzett tevékenységgel összefüggésben harmadik személynek okozott kárért a Fogadó intézmény felel. Amennyiben a kárt a tanulónak felróható magatartás okozta − jelen együttműködési megállapodás eltérő rendelkezésének hiányában −, a Fogadó intézmény a tanulótól követelheti kárának megtérítését;

o) amennyiben a tanuló bizonyítja, hogy

oa) a testi sérüléséből, illetve egészségkárosodásából eredő kára,

ob) a tulajdonában vagy használatában álló, a közösségi szolgálattal összefüggésben végzett tevékenység ellátásához szükséges dologban a közösségi szolgálati tevékenység végzésének helyén keletkező kára a Fogadó intézménytől kapott utasítással összefüggésben következett be, a Fogadó intézmény akkor mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy azt a tanuló beleegyezésével okozta, szükséghelyzetben okozta, azzal arányos mértékben vagy jogszabály által megengedett magatartással okozta, és a magatartás más személy jogilag védett érdekét nem sérti, vagy a jogszabály a károkozót kártalanításra kötelezi. A Fogadó intézménynek nem kell megtérítenie a kárnak azt a részét, amely a tanulónak felróható magatartásából származott.

2.2. Az Oktatási intézmény

a) tájékoztatja a tanulóit a Fogadó intézmény által biztosított lehetőségekről;

b) szervezi és koordinálja a tanulók jelentkezését a Fogadó intézményben történő közösségi szolgálat teljesítésével kapcsolatban;

c) a Fogadó intézmény által igazolt közösségi szolgálati napló alapján igazolást állít ki a tanuló részére;

d) végzi a felkészítési programban szereplő felkészítő és záró foglalkozások megtartását;

e) a tanuló állami baleset-biztosítása, valamint a felkészítő órák során a balesetvédelmi felkészítések által gondoskodik a tanuló balesetvédelméről.


3. A közösségi szolgálat teljesítése a hivatali munkarend figyelembevételével – 07.30–16.00 óra, pénteki munkanapon 07.30–13.30 óra között – zajlik, az Oktatási intézmény és a Fogadó intézmény által egyeztetett időpontokban.


4. A közösségi szolgálat teljesítése megvalósulhat a Fogadó intézmény irányítása alá tartozó katasztrófavédelmi kirendeltség vagy hivatásos tűzoltó parancsnokság szervezésében és lebonyolításában. A végrehajtásba bevonhatják az utasítás szerinti szakmai közreműködő szervezeteket.


5. Az együttműködési megállapodás felülvizsgálatát bármely fél kezdeményezheti, módosítani csak írásban lehet.


6. A Felek az együttműködési megállapodástól való elállásra vagy a megállapodás azonnali hatályú felmondására jogosultak, ha

a) az együttműködési megállapodásban a megvalósításra meghatározott kezdő időponttól számított három héten belül a tevékenység nem kezdődik el, vagy a Felek a nekik felróható okból nem kezdeményezik, és a késedelem okáról ezen idő alatt írásban sem mentik ki, vagy

b) olyan körülmény merült fel, vagy jut a Felek tudomására, amely alapján a program teljesülése kétségessé válik, vagy más irányt vett, vagy

c) a jelen megállapodásban meghatározott feladat megvalósítása meghiúsul, tartós akadályba ütközik, vagy a jelen megállapodásban foglalt ütemezéshez képest jelentős késedelmet szenved, vagy

d) a Felek valamelyike a neki felróható okból megszegi a jelen megállapodásból, illetve az azzal kapcsolatos jogszabályokból eredő kötelezettségeit, így különösen nem tesz eleget kötelezettségének, és ennek következtében a jelen megállapodásban meghatározott feladat szabályszerű megvalósítását nem lehet nyomon követni.


7. A Felek rögzítik továbbá, hogy az együttműködési megállapodással összefüggő adatok nem minősülnek üzleti titoknak, nem tarthatóak vissza üzleti titokra hivatkozással, amennyiben azok megismerését vagy nyilvánosságra hozatalát közérdekből elrendelik.


8. A Felek az együttműködési megállapodásból eredő esetleges jogvitákat elsősorban tárgyalásos úton kötelesek rendezni.


9. Jelen együttműködési megállapodásban nem vagy nem kellő részletességgel szabályozott kérdésekben – különös tekintettel az együttműködési megállapodás módosítására és felmondására – a magyar jog szabályai, azon belül is elsősorban a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény vonatkozó rendelkezései az irányadóak.


A Felek a jelen, ……… oldalból álló együttműködési megállapodást elolvasták, megértették, és mint akaratukkal mindenben megegyezőt, jóváhagyólag írták alá.


A jelen megállapodás kettő eredeti, egymással mindenben megegyező példányban készült, amelyből a Feleket egy-egy példány illeti meg.



[HELY], 20……………


[FOGADÓ INTÉZMÉNY]


[NEVELÉSI-OKTATÁSI INTÉZMÉNY]

[KÉPVISELŐ]

[KÉPVISELŐ]



4. melléklet az 5/2025. (VI. 30.) BM OKF utasításhoz

5R03065.docx

Szám:


EGYÜTTMŰKÖDÉSI MEGÁLLAPODÁS
A KATASZTRÓFAVÉDELMI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT VÉGREHAJTÁSÁRA


amely létrejött


egyrészről a [HIVATÁSOS KATASZTRÓFAVÉDELMI SZERV]

(székhely: ……………………………………………………………………………………………………….;

adószám: ………………………………………………………………………………………………………..;

képviseli: ………………………………………………………………………………………………………..)

a továbbiakban: katasztrófavédelmi igazgatóság/kirendeltség –,


másrészről a [SZERVEZET]

(székhely: ……………………………………………………………………………………………………….;

adószám: ………………………………………………………………………………………………………..;

képviseli: ………………………………………………………………………………………………………..)

a továbbiakban: közreműködő szervezet – között (a továbbiakban együtt: Felek), az alábbi feltételekkel:


1. A Felek megállapodnak abban, hogy a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 6. § (4) bekezdésében előírt közösségi szolgálatnak a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 133. § (2) bekezdés f) pontjában / a szakképzésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 12/2020. (II. 7.) Korm. rendelet 107. § (3) bekezdés f) pontjában meghatározott katasztrófavédelmi területen folytatható tevékenység keretében történő teljesítése érdekében együttműködnek.


2. A katasztrófavédelmi közösségi szolgálat sikeres lebonyolítása során a Felek a közösségi szolgálat teljesítésének katasztrófavédelmi megszervezéséről szóló 5/2025. (VI. 30.) BM OKF utasítás (a továbbiakban: utasítás) alapján az alábbiak teljesítésére vállalnak kötelezettséget.

2.1. A közreműködő szervezet:

a) lehetőséget biztosít az általa szervezett eseményeken (gyakorlatok, képzések, külső foglalkozások) történő részvételre, amiről az igazgatóságot/kirendeltséget előzetesen − lehetőség szerint …… nappal korábban −
tájékoztatja;

b) kapcsolattartót jelöl ki az igazgatóság/kirendeltség által kijelölt koordináló személlyel történő együttműködés érdekében;

c) részt vesz az utasítás 2. melléklete szerinti általános levezetési terv elkészítésében az igazgatóság/kirendeltség felkérése esetén;

d) igény szerint – a rendelkezésre álló erők, eszközök figyelembevételével – segítséget nyújt a közösségi szolgálat teljesítésének szervezésében;

e) a jelen együttműködés keretében a közösségi szolgálat végrehajtásában az alábbi tevékenységi körökben közreműködik:

…………………………………

…………………………………

…………………………………

2.2. A katasztrófavédelmi igazgatóság/kirendeltség:

a) koordinálja a közreműködő szervezetet a KKSZ sikeres lebonyolítása érdekében;

b) kapcsolatot tart az oktatási intézménnyel;

c) figyelemmel kíséri az időbeosztások és határidők betartását;

d) a felmerülő problémákban nyújt segítséget.



3. Jelen együttműködési megállapodásban vállalt feladatok teljesítése során a Felek viselik a saját oldalukon esetlegesen felmerülő költségeket.


4. Jelen együttműködési megállapodás mindkét fél általi aláírást követően lép hatályba, és határozatlan időre szól. Az együttműködési megállapodás módosítására csak a Felek közös megállapodása alapján, írásban kerülhet sor.


5. Jelen együttműködési megállapodás felmondására 30 napos felmondási idővel, a másik félhez intézett írásbeli nyilatkozattal van lehetőség, azonban a Feleknek tekintettel kell lenniük a már elvállalt feladatok teljesítésére.


6. Azonnali hatályú felmondásnak van helye, ha a Felek jelen megállapodásban vállalt kötelezettségeiket súlyosan megszegik.


7. Jelen megállapodásban nem szabályozott kérdésekben a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.


A Felek az együttműködési megállapodásban foglaltakat, annak elolvasását és értelmezését követően mint akaratukkal mindenben megegyezőt, jóváhagyólag írták alá.



[HELY], 20…………………


[FOGADÓ INTÉZMÉNY]

[KATASZTRÓFAVÉDELMI
IGAZGATÓSÁG/KIRENDELTSÉG]


[KÉPVISELŐ]

[KÉPVISELŐ]



5. melléklet az 5/2025. (VI. 30.) BM OKF utasításhoz

5R03067.docx

FEJLÉC


LÁTOGATÁSI SZABÁLYOK
(katasztrófavédelmi közösségi szolgálatot teljesítők részére)


Alulírott, …………………………………………………… (születési név: ……………………………………………, születési hely: …………………………………………, születési dátum: ………………………………………………, anyja neve: ……………………………………………………) nyilatkozom, hogy az alábbi látogatási szabályokat megismertem és elfogadom.


1. Az épület helyiségeit csak rendeltetésüknek megfelelően lehet használni.


2. A szolgálatteljesítés időtartamára az objektum vezetője koordináló személyt jelöl ki.


3. A fogadó intézmény Munkavédelmi Szabályzatában meghatározott helyiségekbe (pl. ügyeleti helyiség, műhely, szertár stb.) csak a koordináló személlyel lehet belépni.


4. Tilos a mászóházat és a tűzoltócsúszdát használni!


5. Gépjárműben utazni, illetve az emelőkosárban üzem közben tartózkodni csak a koordináló személy engedélyével és a szükséges egyéni védőeszközök használatával lehet.


6. A szertárban és az udvaron körültekintően kell közlekedni! A járműmozgások hatókörében tartózkodni tilos!


7. Az épületben történt sérülésről és egészségügyi panaszról a koordináló személyt haladéktalanul tájékoztatni kell!


8. Az elsősegélyhely a(z) …………………………… irodában/helyiségben van.


9. Csoportos látogatás esetén – kivéve, ha a koordináló személy azt engedélyezi – a csoportot elhagyni tilos! A csoport elhagyásának szándékát a koordináló személynek előzetesen jelezni kell.


10. A koordináló személy által átadott egyéni védőeszközöket kötelező használni az oktatásban meghatározottak szerint.


Kijelentem, hogy:

Munka- és tűzvédelmi oktatásban részesültem.

Az objektumhasználat szabályait tudomásul veszem.



Kelt: ……………………………………


…………………………………

közösségi szolgálatot teljesítő tanuló

………………………………………

tanuló törvényes képviselője



6. melléklet az 5/2025. (VI. 30.) BM OKF utasításhoz

FEJLÉC
ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ
(katasztrófavédelmi közösségi szolgálatot teljesítők részére)
1. A katasztrófavédelmi közösségi szolgálatot teljesítő tanulók tekintetében az adatkezelő …………………………… Katasztrófavédelmi Igazgatóság (székhely, postacím, telefonszám, e-mail, adatvédelmi tisztviselő elérhetősége) (a továbbiakban: fogadó intézmény) az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/679 rendelete (2016. április 27.) a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés b) pontja alapján az alábbi személyes adatokat kezeli:
a) a tanuló neve,
b) anyja neve,
c) születési helye, ideje.
2. A közösségi szolgálat teljesítése során képfelvétel, hangfelvétel, kép- és hangfelvétel készülhet. A képfelvételen, hangfelvételen, kép- és hangfelvételen történő részvétel kapcsán a képmásnak és a hangnak mint személyes adatnak a kezelésére − a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 2:48. § (1) bekezdése és a GDPR 6. cikk (1) bekezdés a) pontja alapján − az érintett hozzájárulásával kerülhet sor. A 18 év alatti tanuló esetében a képfelvétel, hangfelvétel és a kép- és hangfelvétel készítése és felhasználása akkor jogszerű, ha a hozzájárulást a tanuló feletti szülői felügyeletet gyakorló adta meg, illetve engedélyezte. Kezelt adatok köre: képfelvétel, hangfelvétel és kép- és hangfelvétel, szülői felügyeletet gyakorló neve. A hozzájáruló nyilatkozatot a függelék tartalmazza.
3. A közösségi szolgálat teljesítése során a fogadó intézmény területén kamerás megfigyelőrendszer működhet, amely során a fogadó intézmény területére belépő tanulóról képfelvétel vagy kép- és hangfelvétel készülhet. Az adatkezelés jogalapja a GDPR 6. cikk (1) bekezdés e) pontja.
4. Az 1. pontban szereplő adatokat a fogadó intézmény kizárólag a közösségi szolgálat ellátása során a szolgálatot ellátó azonosítására használja fel, azokat önálló nyilvántartásban nem kezeli.
5. A 2. pontban meghatározott adatkezelés célja a közvélemény tájékoztatása a katasztrófavédelmi tevékenység körébe tartozó eseményekről.
6. A 3. pontban meghatározott adatkezelés célja a közhatalmi jogosítvány gyakorlása keretében végzett feladatok végrehajtásának zavartalan biztosítása, a készenléti járművek akadálytalan kihajtása, a szakfelszerelések és egyéb vagyontárgyak feladatellátáshoz szükséges rendelkezésre állásának biztosítása, a feladatok ellátásához szükséges infrastruktúra védelme, a minősített és bizalmas adatok védelme, az épületbe történő be- és kilépés rendjének ellenőrzése, az illetéktelen belépés megakadályozása és bent-tartózkodás megelőzése, a jogsértések észlelése, a jogsértő cselekmények megelőzése vagy bizonyítása érdekében.
7. A 2. pont szerinti képfelvétel kapcsán a fogadó intézmény, továbbá a(z) …………………… minősül adatkezelőnek. (Egyéb adatkezelő, pl. BM OKF megnevezése.)
8. A 2. pont szerinti képfelvétel a hivatásos katasztrófavédelmi szervek honlapján, a Katasztrófavédelem Médiaszerverén, a Katasztrófavédelem hivatalos közösségi média oldalain tehető közzé az ott meghatározott Adatvédelmi és Adatbiztonsági Szabályzatnak megfelelően, továbbá megjelenhetnek a Katasztrófavédelem című elektronikus folyóiratban is (a közzététel helye megfelelően kiválasztandó). A Médiaszerverre feltöltött kép- és hangfelvételeket a sajtó és média képviselői a Felhasználási Feltételeknek megfelelően vehetik át.
9. A honlapokon történő közzététel és a Médiaszerver szempontjából a Rádiós Segélyhívó és Infokommunikációs Országos Egyesület adatfeldolgozónak minősül, egyéb esetek az adatok feldolgozását az adatkezelő saját szervezetén belül, önállóan végzi.
10. A 2. pont szerinti felvételeket – ha az érintett később nem kéri azok törlését – nem selejtezhető iratként őrizzük meg.
11. A 3. pont szerinti felvételek legfeljebb 30 nap után törlődnek. Az, akinek jogát vagy jogos érdekét a felvétel rögzítése érinti, kérheti, hogy a felvételt annak kezelője a felvétel továbbításáig, de legfeljebb harminc napig ne törölje. A kérelem benyújtására a felvétel rögzítésétől számított nyolc napon belül van lehetőség.
Milyen jogok illetik meg az érintettet a fenti adatkezelések kapcsán?
12. Hozzáférés: Az érintett jogosult arra, hogy az adatkezelőnél érdeklődjön, és tőle visszajelzést kapjon arra vonatkozóan, hogy személyes adatainak kezelése folyamatban van-e, és ha ilyen adatkezelés folyamatban van, jogosult arra, hogy az alábbiakról tájékoztatást kapjon:
a) az adatkezelés céljai;
b) az érintett személyes adatok kategóriái;
c) azon címzettek vagy címzettek kategóriái, akikkel, illetve amelyekkel a személyes adatokat közölték vagy közölni fogják, ideértve különösen a harmadik országbeli címzetteket, illetve a nemzetközi szervezeteket;
d) adott esetben a személyes adatok tárolásának tervezett időtartama, vagy ha ez nem lehetséges, ezen időtartam meghatározásának szempontjai;
e) az érintett azon joga, hogy kérelmezheti az adatkezelőtől a rá vonatkozó személyes adatok helyesbítését, törlését vagy kezelésének korlátozását, és tiltakozhat az ilyen személyes adatok kezelése ellen;
f) a valamely felügyeleti hatósághoz címzett panasz benyújtásának joga;
g) ha az adatokat nem az érintettől gyűjtötték, a forrásukra vonatkozó minden elérhető információ;
h) a GDPR 22. cikk (1) és (4) bekezdésében említett automatizált döntéshozatal ténye, ideértve a profilalkotást is, valamint legalább ezekben az esetekben az alkalmazott logikára és arra vonatkozó érthető információk, hogy az ilyen adatkezelés milyen jelentőséggel bír, és az érintettre nézve milyen várható következményekkel jár.
13. Helyesbítéshez való jog
Az érintett jogosult arra, hogy kérésére az adatkezelő indokolatlan késedelem nélkül helyesbítse a rá vonatkozó pontatlan személyes adatokat, továbbá jogosult arra, hogy kérje a hiányos személyes adatok – egyebek mellett kiegészítő nyilatkozat útján történő – kiegészítését. Az adatváltozást, amennyiben azok azonosító adatok, igazolni kell.
14. Törléshez való jog
Az érintett jogosult arra, hogy kérésére az adatkezelő indokolatlan késedelem nélkül törölje a rá vonatkozó személyes adatokat, az adatkezelő pedig köteles arra, hogy az érintettre vonatkozó személyes adatokat indokolatlan késedelem nélkül törölje, amennyiben a GDPR 17. cikk (1) bekezdésében felsorolt indokok valamelyike fennáll:
– a személyes adatokra már nincs szükség abból a célból, amelyből azokat gyűjtötték vagy más módon kezelték,
– az érintett visszavonta a hozzájárulását, és az adatkezelés más jogalap hiányában nem folytatható,
– a személyes adatok kezelése jogellenes,
– a személyes adatokat az adatkezelőre alkalmazandó uniós vagy tagállami jogban előírt jogi kötelezettség teljesítéséhez törölni kell.
15. Elfeledtetéshez való jog
Ha az adatkezelő a személyes adatot nyilvánosságra hozta, és az adatkezelő az adatot a törléshez való jogra vonatkozó rendelkezések alapján törölni köteles, az elérhető technológia és a megvalósítás költségeinek figyelembevételével megteszi az észszerűen elvárható lépéseket – ideértve technikai intézkedéseket – annak érdekében, hogy tájékoztassa az adatokat kezelő adatkezelőket, hogy az érintett kérelmezte tőlük a szóban forgó személyes adatokra mutató linkek vagy e személyes adatok másolatának, illetve másodpéldányának törlését.
16. Adatkezelés korlátozása
Ha az adatkezelés korlátozás alá esik, az ilyen személyes adatokat a tárolás kivételével csak az érintett hozzájárulásával vagy jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez, vagy más természetes vagy jogi személy jogainak védelme érdekében, vagy az Unió, illetve valamely tagállam fontos közérdekéből lehet kezelni.
Az érintett az alábbi esetekben jogosult arra, hogy kérésére az adatkezelő korlátozza az adatkezelést:
a) az érintett vitatja a személyes adatok pontosságát, ez esetben a korlátozás arra az időtartamra vonatkozik, amely lehetővé teszi, hogy az adatkezelő ellenőrizze a személyes adatok pontosságát;
b) az adatkezelés jogellenes, és az érintett ellenzi az adatok törlését, és ehelyett kéri azok felhasználásának korlátozását;
c) az adatkezelőnek már nincs szüksége a személyes adatokra adatkezelés céljából, de az érintett igényli azokat jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez.
17. Adatkezelés elleni tiltakozás
Az érintett hozzájárulásán alapuló adatkezeléseknél a GDPR 21. cikk (1) bekezdésében foglaltak alapján nem gyakorolható. Az érintett az adatkezelési hozzájárulását bármikor visszavonhatja. A hozzájárulás visszavonása nem érinti a hozzájáruláson alapuló, a visszavonás előtti adatkezelés jogszerűségét.
18. Adathordozhatósághoz való jog
Az adathordozhatósághoz való jog a tájékoztatóban szereplő adatok tekintetében nem gyakorolható, mert nem történik automatizált módon történő adatkezelés.
19. Felügyeleti hatósághoz fordulás és bírósághoz fordulás joga
Ha az érintett úgy érzi, hogy az adatkezelés során sérelem érte, annak tényét a helyzet rendezése érdekében az adatkezelő adatvédelmi tisztviselője felé jelezheti.
Amennyiben a megkeresés nem vezetett eredményre, az érintett az Infotv. 52. §-a alapján a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál bejelentést tehet, továbbá az Infotv. 23. §-a szerint, valamint a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény Második Könyv III. része alapján bírósághoz fordulhat.
A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elérhetősége:
Postacím: 1363 Budapest, Pf. 9
Telefon: +36 (1) 391-1400
Elektronikus postacím: ugyfelszolgalat@naih.hu
Honlap: www.naih.hu

Függelék az 5/2025. (VI. 30.) BM OKF utasítás 6. mellékletéhez

5R03071.docx

HOZZÁJÁRULÓ NYILATKOZAT KÉPFELVÉTEL, HANGFELVÉTEL,
KÉP- ÉS HANGFELVÉTEL KEZELÉSÉHEZ



Alulírott, …………………………………… (18 év felettieknél), tudomásul veszem a jelen nyilatkozathoz tartozó adatkezelési tájékoztatóban foglaltakat, és hozzájárulok ahhoz, hogy az abban megjelölt adatkezelő a katasztrófavédelmi tevékenység bemutatása céljából rólam képfelvételt, hangfelvételt vagy kép- és hangfelvételt készítsen, és azt az adatkezelési tájékoztató szerinti helyeken és feltételek mellett nyilvánosságra hozza.



Megértettem, hogy a hozzájárulásomat az Adatkezelőhöz intézett nyilatkozattal bármikor visszavonhatom, azonban a hozzájárulás visszavonása nem érinti a hozzájáruláson alapuló, a visszavonás előtti adatkezelés jogszerűségét.





Kelt: ……………………………………

……………………………………
Nyilatkozó







vagy







HOZZÁJÁRULÓ NYILATKOZAT KÉPFELVÉTEL, HANGFELVÉTEL,
KÉP- ÉS HANGFELVÉTEL KEZELÉSÉHEZ



Alulírott, ………………………………………… (18 év alattiaknál) mint …………………………………… törvényes képviselője, hozzájárulok ahhoz, hogy a közösségi szolgálat teljesítése során a jelen nyilatkozathoz tartozó adatkezelési tájékoztatóban megjelölt adatkezelő a katasztrófavédelmi tevékenység bemutatása céljából Róla képfelvételt, hangfelvételt, kép- és hangfelvételt készítsen, és azt a tájékoztató szerinti helyeken és feltételek mellett nyilvánosságra hozza.



Megértettem, hogy mint törvényes képviselő, az adatkezelési hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom, azonban a hozzájárulás visszavonása nem érinti a hozzájáruláson alapuló, a visszavonás előtti adatkezelés jogszerűségét.



Kelt: …………………………………



…………………………………

Nyilatkozó

………………………………………

Nyilatkozó törvényes képviselője



1

A 29. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére